Vingeskudt værditest af DR-ydelser

MediaWatch

Planen om at Radio- og tv-nævnet skulle give et public service ok til nye digitale initiativer fra DR døde i den brede forligskreds. Regeringens tanke var at sikre, at DR ikke overflyder det nye digitale mediemarked med underholdningsprodukter med kommercielt sigte, og udkonkurrerere private. Resultatet af forhandlingerne blev, at DR i den kommende public service-kontrakt bliver forpligtet til at underkaste nye public service-tjenester, herunder on-demand tjenester, en "værditest". Det skal sikres, at tjenesterne opfylder kulturelle, demokratiske og sociale behov i samfundet. Testen sker i dialog med bl.a. lytter- og seerorganisationerne, og forelægges for Radio- og tv-nævnet til udtalelse, inden aktiviteterne kan lanceres. Regeringens oprindelige idé er dog noget vingeskudt, for den endelige afgørelse af, om de pågældende nye aktiviteter skal iværksættes, skal træffes af DRs bestyrelse. Professor Frands Mortensen, Århus Universitet, er enig i, at planen lyder lidt vingeskudt. "Det her betyder, at det er meget uklart, hvad der så skal forstås ved denne værditest," siger han til MediaWatch. Han mener, værditesten sandsynligvis var tænkt som et forsøg på at få klaret nogle af de vanskeligheder, der kunne være med at få fastlagt DR's public service-opgave i forhold til EU's krav. Mortensen minder om, at EU vil altid fastholde, at definitionen af public service-opgaven er nationalstatens opgave, ikke en opgave for den institution, der skal udføre opgaven. Lektor Per Jauert, Århus Universitet, er ikke bedrøvet over, at værditesten har tabt pusten. "Jeg er enig i, at der i forhold til EU er behov for at afgrænse DR overfor kommercielle udbydere. Men jeg har svært ved at se, hvordan man nede på programniveau skulle sjusse sig frem til, hvad der er public service. Public service handler vinkler, om flader og programblokke."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også