Nyhedskanalen kan opdyrke højprofil jobannoncer

MediaWatch

OMD har ikke meget fidus til de kommercielle muligheder i en 24-timers nyhedskanal, men tror kanalen kan tiltrække ny b-t-b annoncering. I gennemsnit 2,4 millioner danskere ser dagligt mere end 5 minutters nyheder i én af de nuværende 25 daglige nyhedsudsendelser i hverdagene på enten DR eller TV 2. "Hvor skal seerne til Nyhedskanalen skal komme fra? Umiddelbart er det ikke vores vurdering, at Nyhedskanalen vil kunne øge tv-seningen, så seerne vil hovedsageligtl blive trukket fra TV 2s egen hovedkanal samt Danmarks Radio," siger Broadcast Director Claes Braagaard til MediaWatch. Han tror ikke, at de øvrige aktører på markedet vil mærke meget til TV 2 Nyhedskanalen på deres markedsandele. OMD forudser, at de reklameindtægter, Nyhedskanalen kan tiltrække, helt eller delvis vil gå fra hovedkanalen. TV 2 risikerer at søsætte en kostbar kanal, hvis økonomi udelukkende baseres på de månedlige abonnementsindtægter. OMD så hellere, at TV 2 havde valgt at lancere en sports- eller livsstilskanal for at styrke tv-mediet. "Det kunne gavne et tv-marked, hvor den samlede tv-sening og dermed dækningsevnen på kampagnerne er svagt faldende. Med begrænset seertilslutning, en snæver sendeflade og dermed en meget selektiv seerprofil bliver TV 2 Nyhedskanalen næppe en kioskbasker hos annoncørerne på det almindelige b-t-c marked," siger Claes Braagaard. Derimod forudser bureauet, at Nyhedskanalen kan blive et interessant bekendtskab i relation til b-to-b markedsføring og en stigende efterspørgsel indenfor højprofileret rekruttering på et presset jobmarked. Det er en niche, som Discovery Channel indtil videre har haft for sig selv. "Nyhedskanalen vil kunne opdyrke en kosteffektiv vej til nye medarbejdere. Det er marked, annoncørerne tidligere kun har kunnet komme i kontakt med via dagbladenes erhvervs- og jobsektioner og internettet."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også