Gratisavis-entre sundt for konservativt avismarked

MediaWatch

Når Dagsbruns Nyhedsavisen udkommer, vil de etablerede dagblade være klar med en varm velkomst, spår to mediabureauer. Mediaedge:cia peger på, at sidst de store morgenaviser sov i timen, blev de pludselig konfronteret med metroXpress, som i dag er Danmarks største dagblad på hverdage. Den fejl begår de næppe igen, tror Torsten Lehrmann, der er Print Director på Mediaedge:cia. Bureauet er overbevist om, at både Urban og metroXpress, BT.og Ekstra Bladet samt Berlingske Tidende, Jyllands-Posten og Politiken overvejer deres modtræk for at gøre lanceringen af Nyhedsavisen så svær som mulig. Torsten Lehrmann ser flere tiltag i kampen mod Nyhedsavisen. "De kan øge distributionsoplaget, etablere nye annoncesamarbejder, intensivere markedsføringen og sætte ekstra fokus på omdeling af gratis vareprøver med avisen," siger han til MediaWatch. På Mindshare tror man ligefrem, at avishusene har godt af de dramatiske begivenheder. "Aviskoncernerne tvinges til endelig at opfatte sig som mediehuse og påbegynde koordinering, integration og forretningsudvikling på tværs af sine medieaktiviteter. Den gamle 'silo-tankegang' vil blive kraftigt udfordret," siger direktør Martin Rasmussen, Mindshare. Han tror også, at aviserne tvinges til at samarbejde med konkurrenter for at værge sig mod den ny fjende. Søndagsavisen har allerede lanceret et tiltag, hvor man i udvalgte weekender øger oplaget fra ca. 2,1 mio. eksemplarer til ca. 2,5 mio. eksemplarer. For et par dage siden var Søndagsavisen klar med et nyt budskab til islændingene. Søndagsavisen siger, at enten JP/Politikens Hus eller Det Berlingske Officin vil stille med en husstandsomdelt konkurrent til Nyhedsavisen. Når det sker, vil Søndagsavisen være klar med et kæmpe budkorps, der skal byde ind på distributionsopgaven.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også