DTT bliver aldrig alvorlig konkurrent til kabel tv

MediaWatch

Succesrigt DTT vil ændre markedsbetingelserne for tv-distribution, men TDCs Dansk Kabel TV afviser, at selv et udbygget sendenet er en trussel. De mest positive forudsigelser for udviklingen af jordbaseret digitalt tv, DTT, lyder, at potentialet er stort, hvis digitalt tv får et stort og mangfoldigt udbud. Man forventer, at gatekeeperen vil lancere tv-pakker med mange kanaler til konkurrencedygtige priser. Underdirektør Paul Samsø, DR Distribution, vurderer overfor MediaWatch, at DTT kan være en interessant valgmulighed for husstande, der ikke vil betale 200-300 kr. om måneden for godt 30 kanaler, men er tiltrukket af lidt færre kanaler til en lavere pris. "Vi ved jo, at danskernes tv-vaner samler sig om maksimum otte kanaler," påpeger Paul Samsø. Lige som hos Viasat og Canal Digital er succes for digitalt tv både en mulighed og en trussel for TDC Kabel TV. "I starten er der få kanaler på DTT, og DTT er ikke i direkte konkurrence med os. Men alene det, at der er endnu en distributionsform på markedet udgør selvfølgelig en ændret konkurrencesituation," siger direktør John Jensen, Dansk Kabel TV, til Mediawatch, og minder om at over 1,5 millioner danske hus-stande får deres primære modtagelse af tv via kabel. Dansk Kabel TV er et selvstændigt aktieselskab i TDC-koncernen, der installerer og servicerer fæl-lesantenneanlæg og Kabel TV-net. John Jensen henviser også til, at selv med et fuldt udbygget DTT-net vil kunderne på kabel fortsat have mange flere kanaler at vælge imellem. "På kort sigt er det min vurdering, at introduktionen af DTT kan have en positiv forretningsmæssig effekt for os. Den megen medieomtale af DTT og digitalt tv øger fokus på de muligheder, der ligger i tv-mediet. Vi har siden 1998 - via vores ejere TDC Kabel TV - kunne tilbyde tv i digitalt kvalitet, så der bringer DTT ikke noget nyt med sig. De meget omtalte High Definition-udsendelser og video-on-demand er noget vi på kabel kan tilbyde allerede i dag. På DTT ligger sådanne tjenester, hvis de overhovedet kommer, et godt stykke ud i fremtiden." John Jensen har en tredje trumf i ærmet overfor en konkurrent. Kabel TV kan levere såkaldt tripleplay – hvor kunden udover tv også får bredbånd og telefoni over det samme kabel. "Alt i alt mener jeg, at vi er ganske godt rustet til konkurrencen fra såvel DTT, el-selskaber og andre distributionsformer, der måtte komme." Canal Digital og Viasats low-pay og high-pay tv-kanalpakker er udsatte, hvis DTT forudsigelsen bliver til virkelighed. Canal Digital er åbne for det hele. "Canal Digitals strategi er at være til stede på de platforme, som er interessante for kunderne. Derfor er vi selvfølgelig også meget interesserede i at spille en rolle på DTT. Jeg tror, DTT kan blive en succes, ikke bare i konkurrence med, men også set som merværdiskabende supplement til de øvrige tv-platforme," siger direktør Jens Arnesen, Canal Digital, til MediaWatch.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også