TV 2 understreger sin gennemslagskraft

MediaWatch

Selv om TV 2 angiveligt har fået en ny mere kommerciel ledelse, forhindrer det ikke, at TV 2 afpudser public service-argumenterne. Det gør stationen i sin nyeste public service-redegørelse, der netop er afleveret til politikerne, ministeriet og Mediesekretariatet. I den redegørelse måler TV 2 sig på daglig og ugentlig dækning, frem for på national share eller kommerciel share. Det er samme målemetode, som Danmarks Radio typisk benytter, når DR skal præsentere sig overfor politikerne. DR anvender bl.a. dækning som målestok i nyhedsbrevet DRåben. Nettodækning viser, hvor mange mennesker en tv-station er i kontakt med over en periode, typisk dagligt eller ugentligt. Her måles ikke stationens styrke overfor konkurrenterne, men stationens gennemslagskraft i samfundet. De nye tal viser, at TV 2s position, ikke overraskende, er stærk, også målt på public service skalaen. I 2005 fandt 52 procent af danskerne hver eneste dag et interessant tv-tilbud på TV 2, som holdt dem uafbrudt på kanalen i mindst fem minutter. I løbet af en uge var det 81 procent af danskerne, der fandt vej til TV 2 og blev der i mindst fem minutter. DR1 fik hver dag 50 procent af danskerne ind på kanalen. DR2 fik 13 procent – det samme som TV3. På en hel uge tiltrak DR1 82 procent. Både DR1 og TV 2 samler hver dag 3,4 millioner forskellige danskere. Det beviser, at dansk public service-tv er en succes, men det vidner også om, at de to kanaler udgør en sammenhængskraft i det danske samfund, lyder TV 2s fortolkning af tallene. TV 2 skriver videre i forordet til public service-redegørelsen: "Denne sammenhængskraft er af stor betydning for danskernes fælles forståelse af vores samfund og demokratiet. Tv skaber fællesskab, og referencerammen er mere fælles med én eller to stærke og samlende tv-kanaler. Og derfor kan de store kanalers betydning for fællesskabet og sammenhængskraften næppe overvurderes."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også