Medieudspil: Alle skal kunne søge licensmidler

MediaWatch

Licensen bør ligge i en licensfond i stil med filmmidlerne hos Det Danske Filminstitut, hvor medieaktører skal kunne byde på produktion. Det er CEPOS' bud på en bedre udnyttelse af de godt 3 milliarder kroner, der opkræves i licens. "Licensen skal ikke stige, den skal udnyttes bedre," siger Kasper Elbjørn, kommunikationschef, til nyhedsportalen MediaWatch, som led i CEPOS' oplæg til mediedebat. En kortlægning af danskernes holdning til licensen og Danmarks Radio, som Epinion udførte for Danmarks Radio i januar, viser, at en meget stor del af danskerne ikke ved, hvad de betaler i licens, men den gennemsnitlige betalingsvillighed er på 162 kr. om måneden. "Men i dag betaler vi 174,17 kr. pr. måned. Licensen trænger altså til at blive sat ned og ikke op." CEPOS har noteret sig, at Danmarks Radio har fremført, at udviklingen med radio og tv, der fremføres via en række digitale medier, vil udhule licensgrundlaget. "Den analyse tror jeg er rigtig, og man anerkender altså, at det ikke længere er af tekniske og distributionsårsager, at vi har public service. Vi har det, fordi vi politisk har bestemt, at befolkningen skal se public service. Fair nok, men det betyder jo samtidig, at public service ligeså godt kan tilbydes af andre end DR," siger kommunikationschefen. Derfor foreslår CEPOS, at den licens, der må blive i overskud efter salget af TV 2 og en stramning af public service begrebet, i stedet går til en licensfond, hvor alle slags kendte og nye, store og små, medieaktører, producenter m.m. skal kunne byde på produktion af f.eks. dansk drama, nyhedsudsendelser og lignende. CEPOS foreslår samtidig, at alle radio- og tv-frekvenser skal sælges på auktion på lige vilkår - også til DR. Bortset fra én radiofrekvens og én tv-frekvens, der skal reserveres til DR.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også