Fokus sender uklart signal

MediaWatch

Annoncemarkedet uddyber sin kritik af Fokus med, at det redaktionelle miljø ikke er et indlysende valg for annoncørerne. Den første udgave af Fokus solgte ca. 50.000 eksemplarer, men det tal har været vigende i de seneste udgivelser. Den forholdsvis stærke start skyldes formentligt en lav introduktionspris, en massiv markedsføring af magasinet, samt den nyhedsværdi som førsteudgaver ofte lukrerer på, vurderer Mediaedge:cia. "Med udgangspunkt i det nuværende redaktionelle miljø vurderer vi, at Fokus vil få svært ved at tiltrække en bred skare af annoncører. Dertil mangler bladet et mere præcist fokus i såvel valg af emner som visuel identitet," siger Lars Samuelsen, Communication Planning Manager, til MediaWatch. Mediaedge:cia finder ikke rigtigt, at Fokus lever op til forventningerne. Man peger på, at papirkvaliteten og artiklernes indhold minder om Rapport. Direktøren i reklamebureauet Propaganda McCann, Frederik Preisler, kan godt følge den kritik. Han kritiserer Fokus for at være for ufokuseret og for at bære præg af at være baseret på for mange fokus-tests. Men på trods af kritikken er der også en stor interesse for Fokus, da det rent faktisk repræsenterer et potentielt nyt marked i bladsalget. Print-director hos OMD, Niels Egerup, er en af dem, der generelt er positiv i forhold til konceptet bag Fokus. "Ideen om at give en blanding af alle de ting, mænd gerne vil læse om, tror jeg er rigtig god, og hvis bladet slår an, kan det blive et interessant annoncemedie", siger han til Børsen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også