Dagblade bør reagere på islandsk invasion

MediaWatch

Bladhuse bør for en gang skyld gøre et eller andet – frem for den sædvanlige apati - over for den nye gratisavis, siger medieprofessor. Det er forslaget fra professor i medieledelse, Anker Brink Lund, fra Copenhagen Business School, i en analyse i Politiken. Han tager det kommende gratisavis-projekt alvorligt. Hvis de islandske planer om at få en gratis avis ud om morgenen til en en halv million husstande lykkes, godt hjulpet af etablering af selvstændig distributionsvirksomhed, ser projektet ikke så skævt ud. Spørgsmålet er, om lanceringen af avisen sker uden modstand fra de brugerbetalte dagblade, der kan blive truet af en gratis morgenkonkurrent i brevkassen. Forskning i medieledelse viser, at den etablerede mediebranche rutinemæssigt reagerer negativt, når der lanceres nye produkter på bladmarkedet. Man forsøger at lægge hindringer i vejen for de nye, eksempelvis ved at begrænse adgang til telegramstof og hæve prisen på distribution. Begge dele styres i væsentlig grad af de betalte dagblade. Meget tyder dog på, at islændingene står klar til at forcere disse forhindringer på innovativ vis, vurderer Anker Brink. Et andet modstræk fra danske bladhuse kunne være at give rabatter til annoncørerne og lancere egne gratisaviser, som Berlingske har gjort med Urban. Risikoen er naturligvis, at man kannibaliserer indtægter på betalingsaviserne, og det giver problemer med Konkurrencestyrelsen. Anker Brink frygter, de danske bladhuse gør det, de plejer: Man ryster på hovedet, og håber at islændingene forsvinder af sig selv. Der er mere fremtid i en offensiv strategi, hvor dagbladene selv satser ekspansivt på gratisaviser for at opnå fornyet konkurrencekraft. Lund henviser til en amerikansk tendens, at bladfolk tjener gode penge på kombinationen af en betalings- og gratisavis og en internetavis. Det inviterer til, at danske mediehuse slutter sig til den islandske avis til fælles gavn og glæde.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også