Minister: Egne ideer er vigtigste drivkraft

MediaWatch

Hvis den private mediebranche vil klare sig bedre, er det op til den selv at udnytte liberal lovgivning og især ny teknologi. "Overordnet mener jeg ikke, at den nuværende mediepolitik står i vejen for branchens udfoldelse. Men vi mangler at træffe politisk beslutning på nogle væsentlige punkter," sagde kulturminister Brian Mikkelsen på en tele- og mediepolitisk konference mandag. Medieerhvervet har fået bedre muligheder, men der er stadigvæk et stykke at gå, og branchen kan regne med, at regeringens kommende oplæg til en ny medieaftale har medtænkt disse forhold. Det udspil kommer lige efter påske, gentog Brian Mikkelsen. Han siger: "Jeg har aldrig lagt skjul på, at jeg har forsøgt at skabe en langt mere erhvervsorienteret tilgang til kulturpolitikken. På radioområdet har regeringen sat adskillige tiltag i gang, for at styrke den kommercielle branches muligheder, og det samme mener jeg gør sig gældende på tv-området. Det vil også være tilfældet for den kommende mediepolitik." Ministeren understreger dog, at det høj grad er branchens egne gode ideer og ageren på markedet, der skal være drivkraften bag udnyttelsen af alle de nye teknologiske muligheder. Brian Mikkelsen er godt klar over, at traditionel regulering af medierne ikke giver mening i fremtidens digitale og konvergerede virkelighed. "Jeg glæder mig over, at pluralismen har rigtig gode vækstmuligheder. De mange nye platforme opfordrer til at bruge og genbruge indhold på et utal af forskellige måder. Der bliver brug for masser af nyt indhold og for kreative ideer til, hvordan det kan blive til størst fornøjelse for flest mennesker." Politikernes opgave er at sørge for, at fjerne de forhindringer, der måtte stå i vejen mellem udbydere og modtagere af tilbuddene, mener kulturministeren.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også