Internettets styrke kan være risikabel

MediaWatch

Reklamesalgsnetværket Adfair måtte undskylde overfor Danske Bank, mobilselskabet 3 og mediabureauet Mediacom. Undskyldningen faldt, fordi Adfair havde oprettet links, der førte annoncer fra Danske Bank og 3 til mere tvivlsomme hjemmesider. Sagen er et eksempel på, at internettets styrke og uregerlige struktur også kan være risikabel, hvis der er brodne kar på spil. "Det er hverken Danske Banks, mobilselskabet 3s eller mediabureauet Mediacoms skyld, at bannerreklamer for Danske Bank og 3 har været placeret på en hjemmeside med erotisk indhold," lød undskyldningen fra Henrik Holm, direktør for Adfair. Adfair stoppede annonceringen på alle hjemmesider, som ejes af den forretningsmand, der blandt andet står bag hjemmesider som "spil-vind.dk" og "for-fan.dk" Forretningsmanden blev desuden smidt ud af reklamenetværket med omgående virkning. Henrik Holm oplyser, at man ikke indgår aftaler med hjemmesider, som har anstødeligt indhold. I dette tilfælde havde Adfair indgået aftale om placeringer på hjemmesiden "for-fan.dk", som er en side med spil og quizzer for fodboldfans. Det uheldige var, at ejeren af "for-fan.dk" også placerede bannere fra Adfair på en anden hjemmeside, "spil-vind.dk". Hjemmesidernes ejer havde også registreret et domæne med navnet "vindenluder.dk" og sat det domæne til at pege på "spil-vind.dk", hvor annoncerne fra Adfair lå, selv om de ikke burde være der, oplyser Henrik Holm. Han understreger, at Adfair fremover vil undersøge nye partnere grundigere, men han erkender også, at det kan være svært at opdage branchens brodne kar, som bevidst bryder aftaler og manipulerer med domæner.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også