DTT: Nu venter markedet på politikerne

MediaWatch

Det nye digital-tv har en realistisk mulighed for at blive en markedsfaktor, hvis de politiske og markedsmæssige brikker falder rigtigt. Kravet er, at der skabes rammer for at danne et konsortium, hvor alle aktører er med. Det håber DRs underdirektør Paul Samsø bliver tilfældet, men det er op til de politiske forhandlinger, der er lige om hjørnet, hvorledes konsortiet skrues sammen. Paul Samsø er samtidig direktør for DR og TV 2s fælles digitale selskab DigiTV. Ifølge ham tegner der sig to scenarier, der er relevante i Danmark; den engelske eller den finske model. Det ene scenario er sendesamvirker, hvor ikke-kommercielle og gratis tv-kanaler arbejder sammen i et antal sendeblokke (mux'er), mens de kommercielle betalingskanaler samarbejder om andre mux'er. Det andet scenario er et mere vidtgående samarbejde, hvor alle aktører går sammen i et konsortium. Paul Samsø tror, DTTs lancering har størst chance for succes, hvis platformen drives af alle aktører i enighed. På bekostning af hård konkurrence mellem flere distributører på jordnettet. "Kan der skabes en stor alliance vil det være ideelt," siger han til Mediawatch og peger på, at der i forvejen er rigelig med konkurrence i markedet mellem de forskellige tv-platforme dvs. satellit, kabel, bredbånd. "Et fælles konsortium vil sikre mange forskellige tv-kanaler fra flere forskellige medieorganisationer. Det vil DR gerne indgå i." Lanceringen af DTT i Danmark har været længe undervejs, men fra i dag er det alvor. DR1, DR2 og TV 2 går i luften i det første mux. De analoge tv-signaler slukkes i 2009. Første forhindring er dog, at politikerne i kommende medieforhandlinger skal tage en helt stribe afgørende beslutninger: Det er bl.a., hvem der skal drive platformen - dets sammensætning og arbejdsbetingelser.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også