Medier skal lære at pleje sine brugere

MediaWatch

Brugerpleje er et nyt begreb, som medieaktørerne skal lære, når de opererer online, anbefaler rådgivningsfirma. Mediebranchen kender alt til kundepleje, men nu skal den lære også at tænke i brugerpleje i den digitale verden. Ethvert online medie oparbejder et såkaldt "social community". Det er gruppen af regelmæssige brugere, der får nyhedsbreve, chatter, deltager i afstemninger eller på anden måde er registreret og kendte af medieudbyderen. For medieudbyderen er der både kommercielle, markedsførings- og analysemæssige årsager til at pleje disse grupper. Rådgivningsfirmaet PriceWaterhouseCoopers (PWC) kalder dem "social communities", for et medie kan sagtes have mange under-communties. PWC har netop henledt mediebranchens opmærksomhed mod brugerpleje i en statusrapport med anbefalinger til den internationale mediebranche. "Social Communities er værd at pleje, for de giver direkte gang til en meget veldefineret og interesseret gruppe af brugere. Den tætte kontakt kan medierne vende rundt og udnytte kommercielt eller som platform for nye lanceringer, både online og andre medier," siger John G. Sørensen, der er leder af PriceWaterhouseCoopers' danske Entertainment & Media Practice. John G. Sørensen nævner Netdoktor.dk som eksempel på et site, der givetvis har mange engagerede under-communities, der interesser sig for forskellige sygdomme, som de udveksler viden om og diskuterer. "Man skal tænke på, at sine under-communities er en meget veldefineret målgruppe af interesserede og ofte kvalificerede mennesker, der måske kan interessere andre, som f. eks annoncører af visse produkter," foreslår han.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også