Tv-stationer skal udklække subbrands

MediaWatch

PricewaterhouseCoopers-rapport anbefaler TV 2, MTG og SBS kommer i gang med en massiv knobskydning af smallere online brands. PricewaterhouseCoopers har produceret en statusrapport med anbefalinger for den internationale mediebranche, som MediaWatch har læst. PWC anbefaler tv-selskaberne at udklække en lang række subbrands, som vil fremstå som nye meget smallere online tv-stationer. Afsmitning fra de stærke kendte tv-mærker vil sikre, at de rette målgrupper kan identificere og finde de nye stationer. TV 2 er på kurs med Zulu, men det kan blive smallere. "De brede pakker af information eller underholdning rækker ikke mere. Ligesom på magasinmarkedet bliver nicherne smallere og smallere. Det er givetvis en ny tanke for broadcast tv-selskaber at skulle produktudvikle så smalt, men det har her ikke været relevant før nu," siger John G. Sørensen, der er leder af PricewaterhouseCoopers' danske Entertainment & Media Practice. Knobskydninger online åbner et andet tema for broadcasterne. Tv-forbruget, målt i tid, vil ikke nødvendigvis falde, men det spredes. I flere lande er udbud og forbrug af video/tv i vækst på internettet og snart også på mobile medier. PWC forudser, at tv-selskaber risikerer at kannibalisere på sine traditionelle indtægter, og for at undgå dette bør branchen søge nye tv-målemetoder, der også følger seerne på nye medier. "Man kan formentlig godt måle tv-forbrug på internettet, så der skabes data, der er sammenlignelige med Gallups tal, men man gør det ikke endnu," påpeger PWC' analytiker og henviser til, at det vil være en fordel for planlægningen af kampagner og rapportering af kampagneleveringer overfor annoncørerne.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også