BBC' opgaver præciseres

MediaWatch

Den britiske kulturminister præciserer og uddyber den programstrategi, som man ønsker BBC leverer til licensbetalerne. Den nye hvidbog fra kulturminister Tessa Jowell om BBC' fremtid indeholder bl.a. en klarere definition af BBC' formål for at retfærdiggøre licensen, giver en mere præcis definition af indholdet i de enkelte tjenester og en ny forvaltningsmyndighed, der skal sikre at BBC' nye bestyrelse leverer kvalitet og værdi til licensbetalerne. Ministerens hvidbog adresserer også et af public service-selskabernes kritikpunkter, når emnet falder på præcisering. Det fremgår af Hvidbogen, at BBC ikke nødvendigvis skal holde sig fra de genrer, de kommercielle også dyrker, men når BBC bevæger sig ind i de kommercielle genrer, skal det være synligt og mærkbart på kvaliteten, at det er BBC, der står bag. Underholdning er en vigtig del af BBC' programudbud, men BBC skal ikke jagte ratings og shares ved at kopiere de kommercielle. Når det gælder indkøb af programmer og film, især fra udlandet, skal BBC sikre licensbetalerne de programmer, som ikke er rigeligt til rådighed på kommercielle kanaler. DRs generaldirektør Kenneth Plummer kommenterede for nylig den problematik overfor MediaWatch. Generaldirektøren ser ingen problemer i, at politikerne i næste medieforlig efterlever EU-krav om mere præcise definitioner af public service-virksomhed og indfører kravene i den næste public service-kontrakt mellem Kulturministeriet og DR. "Det synes vi er en udmærket idé, men vi forventer ikke en væsentlig ændring af de overordnede rammer," siger Kenneth Plummer til MediaWatch. "Vi forstiller os, at rammerne fortsat vil være ganske vidde som i dag, men hvis f.eks. vores rolle på internettet skal beskrives mere detaljeret, end i dag, er det fint med mig." Han tror ikke, at det kommer til præcise beskrivelser på programniveau, men tanken om at public service-kontrakten f.eks. rummer politikernes forventninger til en ny børnekanal fra DR, skræmmer ham ikke. "Det kunne til eksempel være en procentsats på, hvor meget af en ny børnekanal bør være danskproduceret," foreslår Plummer.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også