Norsk tv parat til produktplacering

MediaWatch

Den norske licensfinansierede tv-station NRK er parat til at gå ind for et nyt forslag, der vil tillade produktplacering i visse programmer. I forbindelse med revideringen af et EU-direktiv på området erklærer NRK sig parat til at åbne for, at firmaer kan få placeret deres produkter i visse udsendelser, skriver Kampanje. I et svarbrev til det norske Kulturministerium skriver den juridiske chef i NRK, Olav Nyhus, at "NRK støtter forslaget om en vis åbning af produktplacering i visse kategorier af programmer." Det nye store tv-direktiv fra EU kommer ifølge EU-kommissær Vivian Reding for at ruste tv-branchen til overgangen til den digitale tv-alder. NRK ønsker ikke en fuldstændig åbning for produktplacering, men ser gerne, at der er regler som sikrer, at produktplaceringen ikke får indflydelse på den redaktionelle vurdering, samt at det meget tydeligt fremgår, at der er produktplacering i et givent program.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også