Ny radioauktion er en dårlig idé

MediaWatch

Journalistforbundet appellerer til ministeren, kort før udbudsmaterialet til den femte radiokanal udsendes, og auktionsprocessen går i gang. Kulturministeren skal huske på historien om Sky Radio, der skulle have været Danmarks nye public service radiostation, lyder det fra Journalistforbundets formand. Radiokanalen havde ambitionerne, men kunne ikke leve op til hverken sine egne eller andres forventninger og måtte i november skuffe sine lyttere, fyre sine medarbejdere og slukke for signalet. Nu er en ny radioauktion undervejs, formentlig i juni. Formanden Morgens Bjerregård advarer, at kulturministeren bør gribe sagen helt anderledes an end i 2003. "Jeg synes, man burde være meget målrettet i forhold til de publicistiske medievirksomheder, der kan løfte opgaven med en public service station - og så finde en anden form end en auktion, som nok er mere velegnet til at sælge gamle møbler. Der er jo ingen ide i, at en pris bliver for høj i forhold til, hvad markedet kan bære. Derfor burde Brian Mikkelsen gå mere præcist efter et monopolbrud, der både er bæredygtigt og giver gennemslagskraft," siger Morgens Bjerregård til MediaWatch. Han peger på at det er ministerens ansvar, at mediebrugere og ansatte ikke igen kommer i klemme i kommercielle foretagenders jagt på en hurtig gevinst. Dansk Journalistforbundet har siden november arbejde på at hjælpe de medlemmer, der kom i klemme, da Sky Radio lukkede. "Dansk Journalistforbund har efter forhandling med Sky Radio og AF-systemet sikret mere end en kvart million kroner til efteruddannelse af de journalister, der blev ledige. Vi har også været aktive i at etablere konkrete målrettede kurser for den enkelte, og en del er efterfølgende kommet i arbejde. Dette har vi erfaringer for fra tidligere lukninger giver succes - fordi vi er meget målrettede i forhold til den enkelte," oplyser Mogens Bjerregård.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også