Natasja Crone som brand

MediaWatch

Det kræver et A-brand blandt værter, når DR skal værne om identitet, prestige og markedsandelene søndag aften. Indsæt Natasja Crone. Topværter på tv-kanalerne er en del af tv-selskabernes brands, der plejes og beskyttes af programledelsen. Dygtige værter har altid været vigtige på tv, men i dag er de en integreret del af kanalens identitet. Det gælder ikke mindst i den løbende konkurrence mellem TV 2 og DR. Natasja Crone er netop trådt ind som vikarvært i DR's Magasinet Søndag efter Mette-Vibe Utzon, der tager en skærmpause. Ifølge Mennesker & Medier på P1 befinder Crone sig i en særlig kategori som ansat i DR Event – en speciel enhed med en gruppe af driftsikre værter, der kan rykke ud til særlige opgaver. De er meget dygtige og kan løse enhver værtsrolle professionelt, hvad enten genren har et journalistisk præg, er formildende eller ren show. "Udefra bliver vi betragtet som kanalens brands, især når der er tæt konkurrence på f.eks. kongeligt stof. Jeg ved da godt, at jeg er et DR1-ansigt. Det er del af jobbet, men jeg er mest bevist om det, når vi er i direkte konkurrence med TV 2, hvor fronterne bliver trukket skarpt op af pressen," siger Natasja Crone. TV 2 har gennem årene gjort meget for at holde på sine værtsbrands, som f.eks. Bubber, Michael Meyerheim og Jes Dorph Pedersen. "Jeg tror nu, at effekten af værtsbranding er beskeden ude i befolkningen. Hvis en kendt vært skifter kanal, bliver det noteret af seerne og så glemt. Men vi er selv opmærksomme på det, og på chefgangen er der meget stor fokus på værtsbrands, seertal, m.m.," siger Jes Dorph. Værterne er et on-air brand, der også passer og plejer kanalens position i aviser og især i ugebladene. "Jeg opfatter det ikke som del af mit job at blive set til receptioner og lukke op for mit privatliv, men når vi har store programmer, som f.eks. en kongelig dåb, så stiller jeg op. Så er det en del af jobbet," siger Natasja Crone, og Jes Dorph supplerer: "Det er en del af jobbet at fortælle om den faglige side af os selv. Når der skal skrives om nyheder eller et andet program, så stiller jeg op. Men jeg fremviser ikke babyer."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også