Radioer rammer ved siden af lytternes musiksmag

MediaWatch

Danske radiostationer spiller primært udenlandske kunstnere, men radioerne er ude af trit med danskernes musikinteresse, lyder kritik. Selv om salget af dansk musik er stigende, og udgør lige ved halvdelen af det samlede cd-salg, så viser nye tal fra pladeindustriens brancheorganisation, IFPI, at dansk musik ikke spilles særlig meget på radiostationerne. Det gør til gengæld de internationale kunstnere. Det studser IFPI's marketingdirektør, Jesper Bay over. Han mener, det er mærkeligt i en tid, hvor alle slår på den danske kulturs egenart. Især de kommercielle er ud af trit med publikum, siger Jesper Bay til Urban. Blandt de tyve mest spillede radiohits i 2005, er der kun blevet plads til støttesangen 'Hvor Små Vi Er' og Sanne Salomonsens 'You’ve Never Been Loved', der i øvrigt er skrevet i udlandet. Hos pladeselskabet Copenhagen Records, der specialiserer sig i danske navne, mener produktmanager Jakob Sørensen, at alt for mange radioer ikke tør tage chancer, især Radio 100FM og The Voice er forsigtige. Det begrunder professor Frands Mortensen fra Medievidenskab på Århus Universitet med, at de kommercielle stationer er i krise, og hele branchen er forvirrede og forsigtige.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også