Bureau: Mobilen er på internet niveau i 1997

MediaWatch

3G vil ikke spille en rolle som medie og reklamebærende medie i år eller 2007, viser ny bureauanalyse. Carat Danmark lægger i nogen grad en dæmper på det allestedsnærværende "buzz" omkring 3G telefoner, både i branchen og i pressen. Det sker, efter bureauet har gennemført en analyse af mobile medier og de kommercielle muligheder i mobilemedier. "Der er ingen tvivl om, at mobile medier - herunder vores elskede telefon - får en rolle som mediebærende gadgets, men lige præcis hvilken er stadig ikke så krystal klart," siger New Media Director Uffe Henriksen, Carat, til MediaWatch. "Det mobile indhold er ret begrænset. Man tænker som internettet år 1997. Vi må konstatere, at mobiltelefonen ikke indtager en væsentlig rolle i medieverden i år eller 2007. Hverken som medie eller som reklamekanal," siger han og uddyber: "Vores undersøgelser viser, at de fleste brugere ser det mobile indhold og services som et "mini-internet", men med lille skærm, langsommere forbindelse og besværlig navigation. Dybest set vil folk hellere tjekke deres mails, nyheder mv. på det "rigtige" internet." Uffe Henriksen tilføjer, at udbredelsen af 3G-telefoner er meget lille - seneste viser 120.000 abonnementer i 1. halvår 2005. Dette forventes dog at være vokset i løbet af 2.halvår. Hos Telia er man enige med Carat i, at 3G fortsat vil spille en lille rolle set i det store mediebillede. Men Telia ser tegn på at mobile indholdstjenester og det mobile internet får en mere fremtrædende rolle i år. "Vi tror på, at 2006 bliver året, hvor der for alvor sker noget på indholdsdelen til mobiltelefoner. Men det bliver ikke nye unikke 3G-tjenester, der sætter gang i markedet, men brugen af eksisterende indholdstjenester og et øget udbud af indholdstjenester," siger Rune Fick Hansen, pressechef, til MediaWatch. Han tror specielt på, at såkaldt brandet indhold, f.eks. Trivial Pursuit, kommer til mobilen, og at streaming af tv/video bliver tilgængeligt i 2006.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også