Metrochef: Måske bluffer Dagsbrun

MediaWatch

Hvad vil den islandske mediekoncern Dagsbrun egentlig? En af de mest erfarne gratisavisudgivere har fire bud. Selvom branchen fortsat mest gætter på de islandske planer, spår Per Mikael Jensen, at den kommende gratisavis bliver en alvorlig faktor på det danske avismarked. Per Mikael Jensen er international chefredaktør for Metro og udgiver af Metro i New York, og han har fire bud på, hvad der kan ske. Den første mulighed er, at islænderne gør, hvad de har sagt. De leverer en avis i f.eks. 700.000 eksemplarer ud til husstandene og lever med den tårnhøje omkostning til distribution, der følger med. Den anden mulighed er, at den islandske mediekoncern køber Orkla, som de har udvist interesse for. Dermed er de inde på det danske avismarked med Berlingske Tidende, Urban, m.m. Den tredje mulighed, at de gør begge dele, lancerer avisen og køber Orkla "Det kunne jo være en afskrækkelsesmetode overfor andre potentielle købere af Orkla, at hvis de køber, så kommer Dagsbrun med en gratisavis, der sætter Berlingske Officin og resten af markedet under pres," spår Per Mikael Jensen i P1s Mennesker & Medier. Fjerde mulighed er, at islændingene slet ikke særlig interesseret i avismarkedet, men i vil ind på det danske distributions- og postmarked. Avisprojektet skal være en anledning til at komme ind på postmarkedet.. "Der tales om en liberalisering af postmarkedet i Danmark, måske i 2009 og for det rette firma vil der være penge at tjene. Gratisavisen kunne være en god erfaring – en generalprøve," siger Per Mikael Jensen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også