Ny gratisavis imødeses med vagtsomhed

MediaWatch

Erfarne avisfolk tager ikke let på udsigten til ny gratis landsdækkende konkurrent, men distributionsproblematikken er en kilde til forundring. En ny landsdækkende gratisavis fra den islandske mediekoncern Dagsbrun har potentiale til at give alle aktører problemer. MetroXpress er dog mindst udsat. Den kommende gratisavis kan blive en særdeles alvorlig faktor på det danske avismarked, vurderer Per Mikael Jensen, der er international chefredaktør for Metro og udgiver af Metro i New York. Med forhold for at markedets viden om de faktiske planer endnu er beskedne, siger han: "Lykkedes det for den nye avis at etablere sig med et oplag på 700.000, der er ude i folks hjem kl. 7.00, så ville jeg være bekymret, hvis jeg sad på JP/Politiken. Mere bekymret, end metroXpress behøver at være. Vi er tilgængelige i læsernes pendlertid, og i det tidsrum har vi rimelig styr på dem, og vi kender dem godt," siger Per Mikael Jensen til P1s Mennesker & Medier. Direktør Merete Eldrup fra Politiken nedtoner ikke trusselscenariet. "Belært af erfaringerne tager vi en ny gratisavis alvorligt. Kommer de ud med en flot gratisavis til 500.000-700.000 husstande, så er det et interessant produkt for annoncørerne, og det kan ramme både os og metroXpress. Så det tager vi alvorligt," siger Merete Eldrup. Hun har dog særdeles svært ved at få regnestykket med de store distributionsomkostninger til at hænge sammen. Prisen for at få en avis distribueret til 700.000 husstande tidligt om morgenen bliver en voldsom post på budgettet, påpeger hun. "Løser de den opgave, står man med et interessant produkt," erkender hun.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også