Plummer spændt på udfald af radioauktion

MediaWatch

DR Radios andel har ikke været højere i næsten ti år, og Kenneth Plummer efterlyser konstruktiv modstand på FM-båndet – gerne fra MTG. Danmarks Radio fastholder en tårnhøj share på 72 procent af lytningen, viser Gallups lyttertal for januar 2006. Niveauet var tæt på det samme i december. Andele over 70 procent er ikke hverdagskost. Faktisk er der ikke registreret en så høj share til DR, hverken månedlig eller kvartalsvis, siden Gallup indførte dagbøger i 1997. Ifølge DR skyldes den høje andel blandt andet, at lytningen af flere af DRs net- og DAB-kanaler er i vækst og i særlig grad, at P4 har fremgang. Den regionaliserede P4 nåede i januar 2006 ud til flere end 2,5 millioner hver uge. Dermed er P4-lytningen på sit højeste niveau i to år. Generaldirektør Kenneth Plummer erkender og beklager, at DR radio i øjeblikket møder beskeden modstand. "Indtil videre har privat radio ikke formået at sætte DRs share under pres, men vi ser da frem til en stærk ny kommerciel aktør efter næste radioauktion," siger han. Generaldirektøren vurderer, at Modern Times Group, flere af dagbladshusene eller TV 2 vil være de mest konstruktive modspillere på FM båndet. "Det bliver interessant at se, hvem der får den ledige landsdækkende kanal. Jeg håber, det bliver en stærk og dygtig udbyder, der er klar til at satse på kvalitet. Gør de det godt, vil det givetvis levere fornuftige lyttertal." Trods beskeden kommerciel styrke generelt, så bekræfter de nye tal, at Radio 100FM fortsat er inde i en driftig udvikling og indtager en dominerende position på det kommercielle radiomarked. Radio 100FM har en landsdækkende markedsandel på 7,6 procent. Det udløser en share på 30,9 procent af den kommercielle lytning, og Radio 100FM leverer for første gang i sin levetid én million ugentlige lyttere. Hos SBS Radio fordeler den ugentlige nettodækning sig med Voice på 628.000 lyttere og Radio 2 med 288.000.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også