Præcisering af DR rolle på internettet velkommen

MediaWatch

Politikerne er velkomne til at definere DRs opgaver mere præcist i de kommende medieforhandlinger, siger generaldirektøren. Generaldirektør Kenneth Plummer ser ingen problemer i, at politikerne efterlever EU krav om mere præcise definitioner af public service-virksomhed og indfører kravene i den næste public service-kontrakt mellem kulturministeriet og DR. "Det synes vi er en udmærket idé, men vi forventer ikke en væsentlig ændring af de overordnende rammer," siger Kenneth Plummer til MediaWatch. "Vi forstiller os, at rammerne fortsat vil være ganske vidde som i dag, men hvis f.eks. vores rolle på internettet skal beskrives mere detaljeret, end i dag, er det naturligvis helt i orden." Han tror ikke på, at det kommer til præcise beskrivelser på programniveau, men tanken om at public service-kontrakten f.eks. rummer politikernes forventninger til en ny børnekanal fra DR, skræmmer ham ikke. "Det kunne til eksempel være en procentsats på, hvor meget af en ny børnekanal bør være danskproduceret," foreslår Plummer. Den mest håndgribelige måling af DRs tilstedeværelse er share og dækning. DR1 og DR2 har en samlet share på mere end 30 procent, mens DR-radio er steget i de senere målinger til nær 70 procent. "DR har ingen bombastiske målsætninger om en høj share, målet er i højere grad at så mange danskere som muligt bruger os hver uge - altså en høj dækning." Plummer foretrækker en række kvalitetskriterier til bedømmelsen af DR og mener ikke, man kan definere DRs position blot ud fra, hvilke share DR har. Share tal udtrykker langt fra den fulde sandhed om seernes vurdering. Men DRs topchef har i øvrigt ingen problemer med, at DR ikke nødvendigvis skal have en tårnhøj share på radio. Han er enig med radiodirektør Leif Lønsmann i, at DR-radio godt kan tillade sig at komme ned på BBC niveau på cirka 50 procent, uden at det gør noget. "Men indtil videre har privat radio jo ikke formået at sætte DRs share under pres, men vi ser da frem til en stærk ny kommerciel aktør efter næste radioauktion." På tv er udbudssituationen anderledes. "Som public service medie skal vi betjene hele befolkningen. Det fører i sagens natur til en høj dækning og efterfølende til en høj share," siger Kenneth Plummer, der dog ikke bekymrer sig om DR TV samlet ligger på 35 eller 29 procent.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også