DR: Dybt problematisk afgørelse fra Nævn

MediaWatch

Radio- og tv-nævnet fastholder, at Deadline på DR2 gjorde skjult reklame for Politikens bagsidespalte, ATS. Nævnet genoptog for nylig sagen oven på sin første afgørelse den 13. januar 2006, efter at DR anmodede om det. DR mente, at der var kommet nye oplysninger frem i sagen, da DR i sit oprindelige svar ikke kunne forstå, at det var reportagebilleder fra en virkelig situation og ikke indklippede billeder i TV-Avisen, som nævnet mente indeholdt skjult reklame. Men efter den nye behandling er Radio- og tv-nævnets afgørelse stadig den samme: nemlig at DR fremhævede ATS for voldsomt, og derfor gjorde sig skyldig i "skjult reklame". DRs nyhedsdirektør Lisbeth Knudsen kalder afgørelsen for "dybt problematisk" og vil nu overveje, om DR skal tage yderligere skridt i sagen. "Afgørelsen har omfattende konsekvenser for DRs og andre tv-stationers muligheder for på helt normal journalistisk vis i reportagebilleder at gengive satire og vise den virkelighed fra et pressemøde, en fest eller en jubilæumsreception, som vi ud fra rene nyhedsvurderinger mener, det er rigtigt at viderebringe til seerne. Forudsætningen for at kunne blive dømt for skjult reklame, må være at vi har haft til hensigt at vise en reklame. Men vi viser jo blot virkeligheden, som den så ud ved en jubilæumsreception med indlagt satire, præcis sådan som nævnet netop beskriver mulighederne for, hvad vi kan gøre. Derfor er afgørelsen meget vanskelig at fortolke," siger Lisbeth Knudsen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også