Kritik af DRs licensanalyse

MediaWatch

DRs analyse af borgernes licensbetalingsvillighed er for smart, skriver branchesite, men Epinion forsvarer sin spørgeteknik. Op til de mediepolitiske forhandlinger har DR bedt Epinion om at lave en undersøgelse af danskernes holdninger til blandt andet DR og licensen. Resultaterne indikerer stor opbakning i befolkningen til at betale halvanden procent mere i licens, hvis kvalitet og udbud øges betydeligt. Venstres Jens Rohde siger i Politiken, at han ikke lader sig påvirke af folkestemningen, og han antyder, at han ikke giver meget for undersøgelsen. Rohde siger således til avisen, at svarene i den type undersøgelser kommer an på, hvordan man stiller spørgsmålet til folk. Tv-branchens nyhedssite, Tvnyt.com, har efterfølgende gennemgået spørgerammen og finder, at spørgeteknikken er lige lovlig smart. Når undersøgelsen viser, at danskerne er villige til at betale 1.5 procent mere i licens, skyldes det, at spørgsmålene er lavet så behændigt, at resultatet passer ind i DRs kram, lyder kritikken fra Tvnyt.com. I de spørgsmål, folk er blevet præsenteret for, sammenlignes licensen med taxa- og busture, Canal Digital, Viasat og avispriser – i stedet for at forholde sig til DRs faktiske pris. Undersøgelsen viser, at danskernes kendskab til licensens størrelse er begrænset, og at vurderingen af licensen ændrer sig, når danskerne får fuld information om priserne for andre tilbud på mediemarkedet. Af undersøgelsen fremgår det, at når der spørges til vurderingen af prisen på licens uden oplysninger om licensstørrelse eller om prisen på andre mediebetalingstilbud, angiver 38 procent af danskerne, at licensen er for høj, mens 56 procent finder den passende. Tvnyt.com kritiserer, at når respondenterne får oplyst prisen for DR samtidig med priser for et avis- og Viasat Guld abonnement, så er der 13 procent flere, der finder licensniveauet passende. Epinion forklarer, at man er nødt at give respondenterne baggrundsinformation for at kortlægge deres holdninger. "En af undersøgelsens overordnede målsætninger var at komme om "bag ved" prisdiskussionen i forhold til DRs ydelser," siger direktør Mogens Storgaard Jakobsen, Epinion, til MediaWatch. Hvis man i brede kredse spørger, om de synes, at licensen skal sættes ned, så svarer alle ja. Det samme fænomen, som hvis man spurgte folk om, hvorvidt de gerne ville betale mindre i skat eller mindre for varerne i supermarkedet. Udfordringen for Epinion var ifølge Morgens Jakobsen at komme om bag automatsvarene for at bore ned i seernes reelle præferencer over forskellige medietilbud i markedet. "Sagen er den, at spørgsmålet om folks betalingsvillighed for en ydelse generelt er et ganske vanskeligt spørgsmål at afdække. Set i forhold til mediemarkedet er udfordringen, at danskerne reelt ikke har nogen viden om, hvad deres mediebudget er, og hvad de bruger på de enkelte medier." For at opnå meningsfyldte svar har Epinion derfor givet respondenterne information om priserne på forskellige medieydelser, avisabonnementer, Canal Digital, m.v. Det er ikke en ualmindelig praksis ved andre lignende undersøgelser, oplyser Mogens Jakobsen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også