DR tager luften ud af FM replanlægning

MediaWatch

DAB er langt mere interessant end en replanlægning af FM-båndet, lyder DRs budskab, men det afvises som lobbyarbejde. Det er bestyrelsesformand Jesper Sehested Lund fra Talpa Radio, der afviser DRs ræsonnement. Der kan snart modtages DAB-radio overalt i Danmark. I dag er det ca. 80 procent af befolkningen, der kan modtage 16 digitale radiokanaler. Det ventes, at det antal udvides til 24 kanaler. Der er i sidste uge indgået en aftale med Broadcast Service Danmark, som betyder, at i løbet af indeværende år og 2007 opstilles der yderligere 20 sendere. Dermed kommer DAB-radio så tæt på at være landsdækkende som muligt. Danmarks Radios tekniske direktør, Paul Samsø, som også er formand for brancheorganisationen DAB Danmark, konkluderede for nylig overfor Jyllands-Posten, at DAB-radio står langt stærkere end FM-båndet. Han ser større perspektiver i DAB end i FM-båndet, der står foran en replanlægning for at skabe plads til flere landsdækkende radiokanaler. En af begrundelser er, ifølge Paul Samsø, at en replanlægning af FM-båndet aldrig vil give plads til op mod 24 ægte landsdækkende kanaler. Talpa Radios (Radio100) bestyrelsesformand Jesper Sehested Lund afviser DRs ræsonnement, fordi kun ca. fem procent af husstandene i dag har adgang til en DAB modtager. "Det afgørende ud fra et kommercielt synspunkt er ikke, hvor mange der potentielt kan lytte til en radiokanal. Det afgørende er, hvor mange hjem, man kan penetrere i dag med en given teknologi, forstået således at radiokanalen er til at "finde", "stille ind" på husstandens eksisterende apparater," siger Jesper Lund til MediaWatch. Det er Talpas holdning, at FM i de næste 10 år vil være langt mere udbredt og anvendt af lytterne end DAB. Jesper Sehested Lund mener, at DRs store DAB engagement til dels er en lobby-kampagne for at kvæle den politiske interesse for en omlægning af FM båndet. "DR har ingen interesse i en videreudvikling af FM-båndet, eftersom det blot vil påføre DR øget konkurrence uden at give DR yderligere frekvensplads. En videreudvikling af FM-båndet vil derfor føre til en potentiel markant lavere lytterandel til DR," siger Jesper Sehested Lund, og præciserer den holdning: "Når DR går så helhjertet ind for DAB, så hænger det sammen med, at fokus på DAB frem for FM i årevis vil udsætte reel konkurrence til DR på radioområdet," siger Jesper Sehested Lund.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også