Endnu kun få penge i podcasting

MediaWatch

Alle mediekoncerner gør klar til at producere tv til bærbare medier, men spørgsmålet er, hvornår der bliver penge i det. Hos stort set alle de medieselskaber, som Berlingske Business har talt med, pusler man med salg af tv-programmer, sport, underholdning og videoklip på nettet som podcasting til bærbare medier som iPod og PSP. Men de færreste tror på, at det bliver en guldkronet forretning de første par år. Erik Hansen, der er vice president i SBS Broadcasting, der står bag bl.a. Tv Danmark, ser et stort potentiale i video podcasting, men siger samtidig, at det hele afhænger af, om man kan blive enige med rettighedsindehaverne. Som eksempel på podcastings store potentiale peger han på, at 40.000 downloadede en støttesang for ofrene for tsunamien, da sangen blev lanceret i Norge. Hos TV 2 er podcasting stadig en lille platform, og redaktør Rune Bech understreger, at der vil gå flere år, før det kan ses af indtægterne i den store mediekoncern. Hos MTG, der står bag TV3, siger adm. direktør Jørgen Madsen, at det store spørgsmål i øjeblikket er, hvem der skal betale for rettighederne. Han peger på, at Apple, Sony og de andre producenter af apparaterne bør betale, indtil der er brugere nok til, at medieselskaberne kan gøre en ordentlig forretning.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også