P3 må forklare og forsvare sig

MediaWatch

DRs rolle og råderum er et nøgletema i de kommende medieforhandlinger, og P3 fremhæves ofte som det, DR ikke behøver at være. P3s chef Carsten Worsøe finder det nødvendigt at forsvare P3s position i mediebilledet og kanalens programlinie. Debatten om P3s rolle som både populær kanal og public service-station antager til tider karakter af angreb på selve kanalens eksistens, replicerer Carsten Worsøe i et læserbrev i Berlingske Tidende. Budskabet fra P3-chefen er kort fortalt, at høje lyttertal også er public service. Der er for nylig på lederplads i Berlingske Tidende og Politiken rejst tvivl, om P3 nu også er public service, og der spørges om kanalens opgave i mediebilledet ikke lige så godt kan varetages af kommercielle interesser. Samme meninger kommer jævnligt til udtryk i debatindlæg. Toner i den dur reagerer DRs ledelse altid prompte på. De må ikke stå alene. "P3 har alle dage været en radiokanal, som har været favoritskydeskive for de mere elitære kredse i kulturlivet og det politiske liv. I starten blev den sågar beskyldt for at ville fordærve en hel generation," forklarer Carsten Worsøe til MediaWatch. Carsten Worsøe finder det helt relevant, at disse spørgsmål rejses. Det er alle danskere, der betaler til P3, og derfor er der en væsentlig interesse i, på hvilken måde den servicerer danskerne. "Da debatten i et vist omfang også har problematiseret P3s lyttertal – hvad enten de er for store eller for små, afhængig af vinkel - argumenterer jeg for at god public service faktisk godt kan have høje lyttertal. Høje lyttertal er ikke det samme, som at man har givet køb på sine public service-værdier," siger Worsøe. I sit læserbrev uddyber Carsten Worsøe, hvorfor det ikke er tilfældet. Han henviser til, at P3s musikmiks med det nye, det kantede, det anderledes og det populære adskiller sig afgørende fra kommercielle radioer, hvor der ikke tages chancer med musik, der klarer sig dårligt i lyttertests. "P3 er også nyheder og engagerende journalistik i en ofte anderledes fortælleform. P3 udforsker gerne nye måder, hvorpå vi kan engagere unge danskere i nyheds- og aktualitetsbilledet, og derigennem give et nyhedsfællesskab til en fragmenteret målgruppe. Det er ikke alle klassiske nyhedsjournalister - især ikke på de "gamle" aviser - der anerkender, endsige bryder sig om dette," skriver P3 chefen i sit læserbrev.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også