DRs nye historiekanal bliver kostbar

MediaWatch

DRs planlagte historiekanal er helt afhængig af en særbevilling til digitalisering og af flere licensmidler til at betale rettigheder med. DR har planer om at introducere en historiekanal som en af flere ekstra tilbud, der bejler om pladser i det digitale sendenet. Historiekanalen skal bl.a. baseres på DRs store arkiver, men det kræver en digitalisering af arkiverne. Prisen for digitaliseringen er 284 millioner kroner. Det dækker dels over den tekniske proces og dels en registrering. DR har derfor bedt Folketinget om en særbevilling til digitaliseringen. Ifølge Ritzau er Venstre og Socialdemokraterne imødekommende, mens Dansk Folkeparti overvejer. "Det vil være vanskeligt at etablere en historiekanal med den bredde og fylde og kvalitet, som vi gerne vil kunne give den, hvis ikke det lykkes at få mulighed for at digitalisere DR-kulturarven. Vi har ikke mulighed for inden for vores driftsbudget at finde midlerne til den kæmpe store opgave, som vi taler om her," siger nyhedsdirektør Lisbeth Knudsen, DR, til MediaWatch. Hvis politikerne afviser bevillingen, forventer Lisbeth Knudsen, at DR vil være afskåret fra at tilbyde danskerne en historiekanal, og dermed adgang til deres egen kulturarv. Hun tror også, at en stor del af denne kulturarv vil gå til grunde i løbet af de kommende 10-15 år. Lisbeth Knudsen understreger, at beløbet på de 284 millioner kroner alene går til selve digitaliseringsprocessen og registreringen. Hertil kommer et beløb til erhvervelse af rettigheder til at stille de gamle materialer til rådighed for offentligheden, som indgår i DRs udspil til de kommende medieforligsforhandlinger. Lisbeth Knudsen uddyber: "Hvad angår rettighederne, så skal midler til afkøb af rettigheder findes inden for vores driftsbudget. Vi har lagt op til i vores medieudspil, at en historiekanal, sammen med et par andre nye kanaler, er blandt de nye ting, som vi gerne vil tilbyde danskerne, hvis vi kan få en regulering af licensen på 1,5 pct. igennem." Hvis DR ikke kommer igennem med ønsket om en licensforhøjelsen, så forestår der en vanskelig, men nødvendig prioriteringsopgave, forklarer nyhedsdirektøren.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også