MediaWatch

Bureau: Ipods langt fra gennembrud som medie

Mediacom nedtoner forventningerne til Podcasting som reklamebærende mediefænomen i 2006. Mediabureauet Mediacom imødeser, at Ipods og MP3 afspillere indtager rollen som nye valgmuligheder på det danske mediemarked og glæder sig over, at endnu en annoncekanal slutter sig til de mange andre. "Vores forventninger til Ipods i 2006 er imidlertid afdæmpede, for der er mange faktorer, som skal være på plads før vi ser et egentlig mediegennembrud," siger Interactive Director Henrik Løwe, til MediaWatch. Set med annoncemarkedets øjne er antallet af brugere det vigtigste parameter. Der skal med andre ord kunne nås en interessant nettodækning, før annoncemarkedets interesse rigtig vækkes. Derudover ønsker markedet målbar effekt af annoncørens kampagner, og tracking så man kan følge brugernes adfærd. Det første danske site, der kun udbyder podcasts, Podhead, forudser, at 20 procent af de 200.000 danske ejere af MP3-afspillere vil have udviklet sig til podcast-lyttere i løbet af 2006. Henrik Løwe deler ikke den vurdering. "Vi forventer, at podcastmarkedet vil stige i 2006, og vi tror, pressen vil gøre sit for at beskrive udviklingen og stimulere forbrugernes nysgerrighed, men de vækstmål, som f.eks. Podhead gør sig, opfatter vi som temmelig optimistiske." De første brugere af podcasting er ikke overraskende den helt unge målgruppe, hvorefter der ligger en længere proces forude, før de modne befolkningsgrupper tager distributionsformen til sig. Det er dog bemærkelsesværdigt, at DRs podcast lancering af en række nye P1-programmer, der ikke nødvendigvis har en ung profil, blev godt modtaget. De første 14 dage, hvor brugerne kunne abonnere på P1's programmer, blev der downloadet 64.000 gange, ifølge Mediacom.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere