MediaWatch

DAF: Konkurrencerådet bruger tv prissag til PR

Dansk Annoncørforening er stærkt utilfreds med, at Konkurrencerådet har givet tv-stationerne udsigt til at kunne hæve priserne med op mod 30 procent i 2006. Konkurrencerådet besluttede kort før jul, at TV 2 har misbrugt sin dominerende stilling på markedet for landsdækkende reklamer. Når TV 2 sælger reklame, får annoncørerne rabat, jo større årskøb af reklame, de foretager. Problemet med årsrabatten er, at den tilskynder annoncørerne i markedet til at samle deres reklamekøb hos TV 2 for at opnå den størst mulige rabat, skriver rådet i sin afgørelse. Man finder, at rabatten forvrider konkurrencen på markedet og betyder, at TV 2 får flere reklamekroner i konkurrencen med TV3 og TV Danmark, end de ville have fået uden rabatformen. Dansk Annoncørforening er særdeles utilfreds med den udlægning. "Konsekvenserne for annoncørerne – hvis rabatterne forsvinder – er prisstigninger på op mod 30 procent på indrykning af tv-spots," siger direktør Otto B. Christiansen i en udtalelse. "Konkurrencestyrelsen tror, at annoncørerne vil bruge flere penge på de øvrige tv-stationer, hvis prisen stiger på TV 2. Dette er grænseløst naivt – det svarer til at tro, at satte man prisen for massageannoncer i Ekstra Bladet op, så gik annoncørerne hen til Weekendavisen. Det kommer ikke til at ske. Annoncer på TV og andre steder er dér, hvor kunderne er, og hvor annoncører tror, der er størst effekt at hente," siger DAF direktøren. Han konkluderer, at tv i Danmark åbenbart skal være det eneste sted i verden, hvor man ikke kan hente kvantumsrabatter, hvis man køber for mere. "Det synes evident, at et reklamekøb for 20 millioner kr. skal udløse en anden rabat end reklamekøb for én mio. kr., men sådan skal det altså ikke være i Danmark." DAF efterlyser, at Konkurrencestyrelsen havde hørt Dansk Annoncørforenings holdning til dette spørgsmål. "Man kan kun gætte på Konkurrencestyrelsens motiver for dette initiativ. Der har faktisk eksisteret kvantumsrabatter hos TV 2 siden 1993. Måske truer et nyt budgetår og så er det altid rart med en stor PR-sag, der kan legitimere Styrelsens fortsatte eksistens. Men her er ingen sag. Mange annoncører har professionelle rådgivere, som forhandler de bedst tænkelige priser og fordelinger af tv-spots for deres kunder," fastslår Otto B. Christiansen. Han henviser til, at tv er et meget gennemsigtigt marked, hvor selv mindre prisrystelser sender annoncørerne og deres rådgivere på barrikaderne. Konkurrencenstyrelsen afviser særlige motiver. "Det var ikke Konkurrencestyrelsen, der tog initiativ til at få belyst dette område, men derimod TV 2, der bad om at få taget sagen op. Derefter fulgte klager fra TV3 og TV Danmark," siger kontorchef Bente Skovgaard Kristensen, Konkurrencestyrelsen, til MediaWatch. "Det er TV 2s dominerende position på tv-markedet, der fører til at Konkurrencerådet har truffet sin afgørelse. Rådet finder, at TV 2 får en unaturlig andel af markedet i kraft af sin dominerende position og rabatsystem, som ikke harmonerer med de gældende konkurrenceregler, vi har i Danmark. Det må være i både små og store annoncørers interesse, at konkurrencen fungerer efter loven."

Mere fra MediaWatch

Financial Times opruster i USA

Det britiske erhvervsmedie vil fiske flere amerikanske læsere og etablerer nye redaktioner i Houston og Hollywood, der skal styrke dækningen af to erhvervssektorer.

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs