MediaWatch

Medieudspil: DR sætter markedskræfterne ud af spil

Dansk Industri accepterer, at DR altid vil være konkurrenceforvridende, og målet er at begrænse de utilsigtede virkninger af DRs tilstedeværelse. Dansk Industri har for første gang formuleret et mediepolitisk oplæg, "Medieindustri - et dansk vækstpotentiale", op til medieforhandlingerne i foråret. Baggrunden er at mediepolitik ikke længere kun er kulturpolitik. I dag er mediepolitik også erhvervspolitik med en lang række private aktører, der bidrager til udviklingen af både ny teknologi og ikke mindst det kreative indhold. Derfor ønsker DI at fremme den private medieindustris udfoldelsesmuligheder. Ét af hovedemnerne i DIs oplæg handler om den store organisation Danmarks Radio, der både er ven og fjende af den private mediesektor. "Dansk Industri er helt enige i, at vi skal have et DR med public service i Danmark, som bl.a. sikrer os alsidighed i et lille sprogområde som vort. Når vi siger ja til dét, accepter vi også, at DRs tilstedeværelse reelt sætter markedskræfterne ud af spil. Med vort udspil ønsker vi blot at sikre, at det ikke får en utilsigtet virkning. Det undgår vi kun, hvis politikerne vil definere public service opgaverne nærmere," siger DIs direktør Poul Scheuer. "Helt konkret peger vi på en række anbefalinger, der kan skabe nye vækstmuligheder i medieindustrien. Det gælder blandt andet, at man formulerer mål for, hvordan Public Service medievirksomhederne inddrager private virksomheder som forretningspartner og leverandør. Det handler også om, at distributionen af det kommende jordbaserede digitale tv varetages af en privat operatør. Endelig er det vigtigt, at den fremtidige finansiering af Public Service ikke øger erhvervslivets økonomiske belastning," siger Poul Scheuer.

Mere fra MediaWatch

Financial Times opruster i USA

Det britiske erhvervsmedie vil fiske flere amerikanske læsere og etablerer nye redaktioner i Houston og Hollywood, der skal styrke dækningen af to erhvervssektorer.

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs