DR satser på de unge - TV 2 dropper dem

MediaWatch

DR vil i det nye år lancere en helt ny ungeflade, mens TV 2 ikke har tænkt sig at lave en afløser til 'Rundfunk'. De to public service stationer har de seneste år satset på brede ungdomsprogrammer som netop 'Rundfunk' på TV 2 og 'Boogie' på DR. Men udsendelserne har i stigende grad haft svært ved at trække de unge til skærmen, og det tvinger tv-stationerne til at sadle om, skriver Berlingske Tidende. TV 2 holder fuldstændig pause fra ungdoms-tv, og det åbner banen for DR, der fra uge 3 lancerer en ny daglig ungdomsflade mellem 15.10 og 17, hvor man bl.a. kan se serien 'Dawsons Creek'. Programredaktør på DR1 Birgitte Fredsby erkender, at DR generelt har problemer med den unge målgruppe. Men det er ikke så mærkeligt, forklarer lektor i Medievidenskab på Aarhus Universitet, Karen Klitgaard Povlsen. Hun siger, at man i fremtiden vil se endnu mere målrettede programmer, fordi unge mellem 19 og 28 år er et alt for bredt segment. En anden metode er, at samle de unge om en hel kanal, som f.eks. TV 2 Zulu. Dertil kommer, at unge mellem 15 og 24 år er den seergruppe, der ser mindst fjernsyn. Og når de endelig tænder for fjernsynet, kører det ofte kun i baggrunden, mens de unge laver alt muligt andet.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også