Konsulent: Hold øje med Google og elselskaberne

MediaWatch

Der er dynamisk udvikling i det danske mediemarked i 2006, og en hel del er udenfor politikernes rækkevidde, påpeger MediAid. Der er ingen tvivl om, at der skal træffes nogle vigtige beslutninger i det kommende medieforlig, men der er flere andre mindre profilerede områder, der også påkalder sig branchens interesse. Konsulentvirksomheden MediAid rådgiver danske og internationale medievirksomheder, og har som mange andre et godt øje til det mest ukontrollerbare medie – nemlig internettets udvikling i 2006. "Der er mange kræfter, der arbejder sammen lige nu. Flere og flere husstande køber adgang til Internet via bredbåndforbindelser, og hastigheden på disse stiger", siger partner Kim Angel til Mediawatch. "Derudover bliver der udviklet flere og flere muligheder for forbrugeren, da mediehusene arbejder på højtryk med at få deres "vare" til at eksistere i digital form. Visse mediehuse er endda meget langt på dette område. På denne måde er der udvikling på to sider. Der bliver mere indhold, og distributionshastigheden og dermed fleksibiliteten for forbrugeren er stigende." MediAid følger også opmærksomt elselskabernes investeringer i at lægge lyslederkabler i jorden ved siden af el-kablerne. "Succesen med dette afhænger af graden af tålmodighed og pengetankens størrelse, men vi har på mange andre områder set, at danskerne skifter leverandører, hvis prisen er lav nok. Dette kan sagtens påvirke danskernes valg af tele-, bredbånds-, og kabel-tv-leverandør." På de kommercielle indtægters side bliver 2006 også et spændende år. "Jeg synes, at det er værd at holde øje med om Google, med deres nyligt annoncerede satsninger i Danmark, kan skubbe på den udvikling, der også finder sted i udlandet, hvor relativt store summer skifter fra traditionelle media til online-aktiviteter". Et beslægtet emne, der er at værd at holde øje med, er, at Norge indfører et nyt radiomålingssystem den 1. januar. Systemet er nært beslægtet med systemet, der kendes fra TV, og vil forsyne det norske marked med meget detaljerede tal om radiolytningen. "Markedet afventer erfaringerne fra Norge, der kan få indflydelse på om visse interessenter vil skubbe på for at få et "radio-metersystem" indført i Danmark," siger Kim Angel.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også