DR vinder på Sky Radios forlis

MediaWatch

Mediabureauet Mindshare advarer det kommercielle radiomarked ovenpå Sky Radios lukning. Bureauet har gennemført sin egen analyse af radiovanerne, efter Sky lukkede for signalet midt i november. Den viser, at en stor andel af de, som tidligere lyttede til Sky Radio, nu vandrer tilbage til Danmark Radio. 54 procent siger, at de vælger i stedet at lytte til P3, mens 48 procent skifter til Radio100 FM, viser analysen. Det får Mindshares direktør til at advare den kommercielle sektor om, at hele mediegruppen kan stå overfor et tilbageslag. "Konsekvensen er klar. Der flyttes andele fra det kommercielle radiomarked til Danmarks Radio. Det ville ikke være et problem, hvis det kommercielle marked gennem de seneste to år havde tilkæmpet sig en mere markant position. Men med en næsten statisk kommerciel lytteandel på kun omkring 30 procent, vil tilbagegangen være meget uheldig for markedet," advarer direktør Martin Rasmussen. Bureauet ærgrer sig over, at den utilfredsstillende kommercielle lytterandel betyder en utilstrækkelig dækningsevne på de fleste kampagner. Markedet går en hård tid i møde, så længe der ikke kommer spillere på banen med reelle ambitioner om at stjæle andele fra Danmarks Radios kvalitetsprodukt, spår Martin Rasmussen. Gallups måling fra november måned viser, at radiolytterne lagde 70 procent af deres lyttetid på DR Radios kanaler, mod 67 procent for et år siden. Lukningen har også betydet, at P1 nu er rykket op som den tredjemest lyttede radiokanal i Danmark efter P4 og P3. "Fra DRs side glæder vi os over, at mange vælger vores tilbud trods de seneste års stigende konkurrence. Ikke desto mindre håber vi, at der snart kommer en afløser for Sky Radio," siger DRs radiodirektør Leif Lønsmann.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også