Bureauer: DR skal udfordres

MediaWatch

Mediabureauerne drømmer om, at en ny stærk national radiostation vil indtage æteren, og politikerne mødes i dag for at beslutte hvornår og hvordan. De mediepolitiske ordførere mødes i dag kl 12.00 for at beslutte, hvorledes den ledige nationale radiostation kan genudbydes og på hvilke betingelser. På de store mediebureauer beklager man, at annoncemarkedet mistede den nationale radioaktør, da Sky Radio besluttede at nedlægge sine danske aktiviteter i november. Både Mediaedge:cia og Mediacom ser frem til, at sendemulighederne snarest muligt kan udbydes til en ny aktør, der kan indtage positionen som potentiel markedsleder for kommerciel radio i Danmark. Det fortjener mediet, annoncørerne, bureauerne – og lytterne, lyder det fra Mediaedge:cias Broadcast Director Flemming Jensen. "Det er ikke vor opgave at pege på egnede aktører, men erfaringerne med Sky Radio viser, at landsdækkende kommerciel radio i det nuværende medieklima er en sværere udfordring end forudset," siger Flemming Jensen, der i disse dage gennemfører radioseminarer med bureauets kunder. Det har inspireret Mediaedge:cia til at nedfælde en liste af kvalifikationer, som den nye aktør vil være godt tjent med. Den kommende nationale radioaktør bør ifølge MEC: - Være del af et mediehus med infrastruktur, andre nationale medier og indholdsproduktion - Turde satse på innovativ programlægning med overraskelser og kant - Have faglige og politiske venner, kontakter og netværk. - Være åben for alliancemuligheder i hele mediebranchen - Have realistiske forventninger og forretningsplan Mediacom vil heller ikke pege på konkrete aktører som nye radioejere. Men en ting er sikkert for bureauet - den nye aktør skal først og fremmest kunne udfordre Danmarks Radio og adskille sig fra de eksisterende tilbud. Hos Mediacom mener man, at der er størst potentiale i at tage lyttere fra P4, der er Danmarks mest aflyttede radio. "Der er rigeligt at tage af, men opgaven bliver svær, ligegyldigt hvem der får den. Der skal udvikles en programprofil med uforudsigelighed, indhold og stil, som trækker lyttere til i nysgerrighed og søgende efter nye input," siger direktør Kenneth Brenøe. Mediacom mener, det var en fejl, at Sky Radio blev underlagt en urealistisk blanding af høje koncessionsafgifter og dyre public service-krav, som ikke matchede markedsbetingelserne. "Vi har siden konstateret, at der ikke er penge nok i markedet til både tårnhøje koncessionsafgifter, kombineret med store forventninger til selvstændig nyhedsproduktion samt public service krav," siger Mediacom-direktøren.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også