TV 2 bør vokse sig stor og stærk

MediaWatch

TV 2 skal tjene langt flere penge og ekspandere til en meget større og mere dynamisk virksomhed, lyder Danske Banks råd. Det går godt for TV 2 i 2005, men TV 2 har behov for langt bedre lønsomhed og adgang til kapital, end det er tilfældet i den nuværende situation. "TV 2 har tjent alt for lidt penge i de forgangne år som statsejet tv-kanal, og kanalen har stort behov for at ændre adfærd for at opnå en langt højere lønsomhed," siger medieanalytiker Henrik Schultz, Danske Bank, til MediaWatch. "Selv det private TV 2 Norge, der har været en ren guldgruppe i de senere år, spår nogle vil stå overfor et underskud om få år," påpeger han. En adfærdsforandring er imidlertid ikke så let, fordi privatiseringen er sat på hold. Igen ved hvor længe. TV 2 er til dels havnet udenfor i medieforliget, er fortsat ejet af staten og har svært ved at agere som en 100 procent privat virksomhed. "TV 2 er sårbar i de kommende år, fordi der er behov for økonomiske ressourcer, til udbygning af DTT-nettet og ikke mindst til tiden efter digitaliseringen, hvor der skal investeres i programrettigheder og udvikles platforme for at kunne kapitalisere på de store kostbare rettighedspakker," siger Henrik Schultz, der til gengæld ikke er videre bekymret for TV 2s share og reklameindtægter på kort sigt. Det er nødvendigt, at TV 2 vokser sig til en meget større og dynamisk virksomhed, lyder analytikernes råd. "Men TV 2 er bundet af den uafklarede situation, som blokerer for, at stationen kommer ind i en konsolidering med stærke velpolstrede mediepartnere." Henrik Schultz forudser i værste fald, at Danmark risikerer at miste det slagskraftige TV 2, som kendes i dag. Derudover truer der eventuelle erstatningsansvar efter EU retssagerne er afgjort, som Danske Banks analytiker hverken kan eller vil vurdere konsekvenserne af. TV 2 har ikke ønsket at kommentere Danske Banks fortolkninger af stationens sitiuation.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også