SBS tilbyder alle kanaler til DTT

MediaWatch

Alle SBS kanaler står til rådighed for DTT-udviklingen, men de skal tillades breaks og abonnementsindtægter, lyder det. Hvis jordbaseret digitalt tv (DTT) skal blive en succes, skal udbuddet af kanaler være så stort og varieret som muligt. Det kan alle aktører blive enige om. Kulturministeren kan godt regne med, at SBS stiller alle sine tv-kanaler til rådighed for DTT-nettet, hvis betingelserne er de rette. I dag driver SBS to kanaler, TV Danmark og Kanal 5, mens en ny er planlagt til at gå i luften i 2006, og flere kan være på vej. SBS TVs direktør er til at tale med. "Der ligger kæmpe muligheder i DTT-nettet for os, hvis vi kan bringe TvDanmark og Kanal 5 op på 100 procent penetration i det digitale univers," siger direktør Henrik Ravn til MediaWatch. "Vi opfatter DTT som én af mange nye distributionsformer. Det springende punkt, vi afventer fra medieforhandlingerne, er naturligvis, hvilke betingelser vi tilbydes i nettet. Den øgede penetration kan også købes for dyrt." Henrik Ravn vil ikke levere sine kanaler i to versioner, så reklamereglerne skal harmoniseres. "Vi har sagt til Brian Mikkelsen, at vi er interesseret, men at vi skal kunne opkræve abonnement, og vi skal have breaks efter den engelske model. Ellers kan jeg ikke se, at nettet har værdi for os. Valget af gatekeeper spiller også ind. Vi foretrækker en neutral aktør," siger Henrik Ravn, der er bekymret for en ren statslig ejer. SBS fremlagde sine ønsker for kulturministeren for at par uger siden. Og Henrik Ravn håber på, at der tegner sig en forretningsmodel for DTT hurtigt muligt, så SBS og andre indholdsleverandører kan forberede sig på opgaven. Kulturministeren Brian Mikkelsen ser DTT som en ny fase i udviklingen af dansk tv, der giver mulighed for, at så godt som alle medieaktører kan komme til at drive tv-stationer. I øjeblikket forhandler de danske telemyndigheder frekvenser til digitalt tv. "Hvis de internationale forhandlinger går, som vi forventer, kan vi gradvis udbygge det digitale tilbud til omkring 30 kanaler i løbet af en kortere årrække," lover ministeren.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også