Kampagne for digital tv kræver gode argumenter

MediaWatch

Det bliver ikke nogen nem opgave at markedsføre jordbaseret digital tv (DTT) til forbrugerne, når det går i luften den 1. april 2006. Udbuddet af kanaler tæller kun DR1, DR2 og TV 2. DR1 og TV 2 har alle i forvejen, mens ca. 80 procent har DR2. Der skal med andre ord sælges et produkt, som seerne ikke efterspørger. DR og TV 2 vil i fællesskab lancere en kampagne for den digitale modtageform. Detaljerne er få, for den endelige kampagneplan er ikke færdig, men den skydes i gang i løbet af første kvartal, oplyser Danmarks Radios underdirektør for teknologi Paul Samsøe til MediaWatch. Mediabureauet OMD synes, det er en dårlig idé. "Jeg ville vente med at lancere platformen, til der er flere kanaler på. Digital tv risikerer at få et dårligt image," siger TV Director Claes Braagaard, OMD. Han finder det dog udmærket, hvis DR og TV 2 lancerer en oplysningskampagne. Paul Samsø erkender, at kanaludbuddet er beskedent. Han har tidligere overfor MediaWatch fastslået, at DTT platformen bør have så mange kanaler som overhovedet muligt, og med en så stor mangfoldighed af medieaktører som muligt. "Der er fordele ved det digitale tilbud, som vil blive benyttet i lanceringskampagnen. F.eks. at DR2 bliver til rådighed over hele Danmark med almindelige antenner i god modtagekvalitet. Det er et konkurrencedygtigt tilbud overfor dem, der ser DR2 via analoge lokale sendere," siger han. Derudover anfører Samsø, at DTT kan tilbyde ægte 16/9 billeder og i visse områder en forbedret modtagekvalitet for DR1. Paul Samsø er fuld af fortrøstning om, at den digitale platform vil blive fyldt med gode tv-tilbud, når politikerne har afgjort, hvordan det skal ske. "Den digitale produktionsteknik betyder rent praktisk og økonomisk, at broadcastere kan drive langt flere kanaler end før," siger Paul Samsø. Paul Samsø peger også på, at der vil være kanalpladser nok til, at det digitale udbud også kan inkludere et lokalt/regionalt tv tilbud.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også