Kritik af passive mediekoncerner

MediaWatch

Det hæmmer den danske medieudvikling, når de store bladkoncerner lurepasser og overlader initiativet til mindre aktører. Følg Allers eksempel, lyder kritik fra mediabureauer. Mediekæmpen Aller har for ca. to år siden skiftet forretningsstrategi. Resultatet er mange nye uge- og magasinprodukter, der sætter nyt liv i den mediekategori. Det eksempel bør andre følge, mener mediabureaudirektører. "Det er godt nyt for markedet, at Aller har skiftet strategi og nu viser vej for andre koncerner", siger direktør Peter Ottesen, MediaBroker. Danmark har været præget af et lille udbud af segmenterede magasiner på grund af landets beskedne befolkningsgrundlag. Direktør Peter Gottfredsen, MediaWise, peger på, at den teknologiske udvikling og almindelig velstand har forrykket kravene til kritisk masse i bladenes oplag. Det har medført et hastigt stigende udbud af magasiner. "Men udviklingen har været drevet af enkeltpersoner og mindre forlag, og det er bemærkelsesværdigt, at de store udgivere har forholdt sig passivt så længe. De har ikke været toneangivende hverken i produktudvikling eller i annoncesalg, og det er på høje tid, at de tager tilløb til en ny strategi," siger Peter Gottfredsen. Peter Ottesen efterlyser også, at de store mediehuse tager flere initiativer. "Den danske medieudvikling er hæmmet af, at der er store aktører, der ikke har været så initiativrige, som man kunne ønske. På vort lille marked sker der nemlig først rigtig noget, når de store lægger muskler bag". Når Aller rykker på magasinområdet, tvinger det en anden gigant, Egmont, til at reagere. Pludselig er der tilført fornyet dynamik og vækst, mener Peter Ottesen. Han henviser f.eks. til lanceringen af Tv-guiden 7 Dage, der har opnået et pænt oplag på 30 - 35.000 stk. ugentligt. Ideen om en ren tv-guide har cirkuleret i branchen i årevis men fik først luft under vingerne, da Aller samlede den op. Egmont-koncernen har ikke ønsket at kommentere de to mediabureauers kritik. Peter Gottfredsen minder dog om, at det er en voldsom udfordring for magasin-mediegruppen, at udbudet af titler har været i hastig vækst, mens annonceomsætningen har været stort set uændret i en længere årrække.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også