Hård konkurrence kom bag på Sky-ledelsen

MediaWatch

Sky Radios forlis er ikke kun historien om et svært marked med høje koncessionsafgifter og et lunkent annoncemarked, afslører medarbejderne. Forklaringen på forliset skal også findes i en arrogant og stivnakket hollandsk ledelse, der efter at have regnet mange millioner kroner forkert, ikke ville justere sit programformat. Det afslører Børsen onsdag, efter avisen har talt med adskillige både navngivne og anonyme kilder blandt de tidligere medarbejdere. Medarbejderne beskriver, hvordan en topstyrret ledelsesform, uden en reel dansk direktør, på kort tid kvalte virketrang og pionerånd blandt de ansatte med det resultat, at en stor del af de erfarne folk hurtigt forlod radioen. Det kom bag på den hollandske ledelse, at SBS Radio ikke købte den sjette kanal, men fortsatte med sine to brands, Voice og Radio2, der formåede at fastholde en rimelig share. Det hollandske regnestykke, der gjorde det muligt at bruge 54 mio. kr. årligt på sendetilladelsen, havde blandt andet den forudsætning, at SBS ville løbe med den sjette kanal. Den snuppede konkurrenten fra Holland, Talpa Radio. De lancerede Radio 100 FM med succes, og det betød, at der pludselig var en konkurrent mere at dele markedsandelene med. Samtidig blev det forholdsvis hurtigt klart, at Skys koncept med non stop-musik ikke i tilstrækkelig grad fangede danskerne. Børsen skriver, at Sky Radios danske underskud er på omkring 300 mio. kr. Derudover skylder Sky Radio stadig staten 324 mio. kr. for retten til at sende landsdækkende radio frem til 2011.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også