Nye tv-indtægter fra mulig EU liberalisering

Betalt product placement kan blive en særdeles potentiel indtægtskilde også for danske tv-selskaber, hvis den danske regering følger EUs anbefaling.

EU er netop ved at lægge sidste hånd på en justering af tv-direktivet, og i den nye version, der ventes vedtaget i foråret, bliver rigtig product placement tilladt.
Per Fanefjord Laursen

Betalt product placement kan blive en særdeles potentiel indtægtskilde også for danske tv-selskaber, hvis den danske regering følger EUs anbefaling.

EU er netop ved at lægge sidste hånd på en justering af tv-direktivet, og i den nye version, der ventes vedtaget i foråret, bliver rigtig product placement tilladt.

"Direktivets formål er at modernisere reguleringen af området skjult reklame, sponsering og product placement, så det passer til de faktiske forhold," siger jurist Christina Sigvardt, Mediesekretariatet, til MediaWatch.

Det bør vække interesse i tv- og reklamebranchen, at EU vil lovliggøre rigtig product placement. Det vil sige betalt tilstedeværelse af produkter i programmer. Der er tale om en professionalisering af den gængse praksis, at virksomheder gratis udlåner biler, telefoner eller andet udstyr til tv- og filmproduktioner.

"Jeg tror, der er betydelige indtægter at hente for tv- og produktionsselskaberne ved udbud af product placement på linie med TRPer og sponsorater. Den tilstedeværelse, et produkt kan opnå, kan tilføre det værdifuld opmærksomhed og positionering," siger direktør Bjørn Karlsholt, DRRB.

"Det er et område, som annoncører skal nærme sig med forsigtighed, men der er klart et potentiale for supplerende indtægter til tv, hvis det bliver lovligt på dansk tv. Der vil ikke gå mange dage, før tv-selskaberne ville sætte salg af product placement i system, og før at rettigheder til salg af product placement ville indgå som en væsentlig faktor i programrettighederne," siger TV Director Mikael Ostenfeld, Carat Danmark.

Der er tale om et minimumsdirektiv fra EU, så de danske politikere behøver ikke harmonisere de nye regler med den danske medielovgivning, men product placement bliver formentlig et emne i medieforhandlingerne til næste år. "Når EU vælger at lovliggøre begrebet product placement, kan det ikke udelukkes, at det dukker op som et emne for de danske politikere, selv om de naturlig ikke er tvunget til at følge direktivet, hvis de ikke ønsker," siger Christina Sigvardt.

Produkter kan finde naturlige pladser i mange programgenrer og i mange situationer, som f.eks. en kildevand i et talkshow, tøj til værter eller den nye Jägermeister i TV3s Paradise Hotel.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også