DRRB: Vi skal diskutere breaks på TV 2

MediaWatch

Lad os tage debatten om reklamebreaks, siger DRRB, så der kan skabes en attraktiv digital tv-platform. Danske Reklame- og Relationsbureauers Brancheforening har aldrig talt for, at de danskbaserede tv-stationer skal kunne afbryde programmerne. "Annoncørerne skal tage udgangspunkt i forbrugerne og skabe størst mulig sympati med sit budskab. Personligt tror jeg ikke på, at reklamer midt i en film vækker goodwill for ens budskab, snarere irritation," forklarer direktør Bjørn Karlsholt, DRRB, til MediaWatch. DRRBs direktør er dog fuldt ud opmærksom på, at overgangen mellem analog og digitalt tv snart bringer emnet breaks på dagsorden. Reklameafbrydelser kan meget vel havne højt på agendaen, for hvis TV3, TV3+ og Kanal5, m.fl. skal være del af en jordbaseret digital platform, så skal de enten sende uden breaks, eller TV 2 skal have lov til at bryde programmerne. TV 2 har på forhånd gjort klart, at de ikke deltager i digitalt tv, hvis de skal sende ved siden af TV3 med forskellige reklameregler. Aktuelt tyder intet i de politiske udmeldinger på, at reklamereglerne bliver liberaliseret i det digitale jordsendenet - tværtimod slår alle politikere fast, at breaks ikke kommer på tale. "Det er magtpåliggende for os at få de samme vilkår som vore konkurrenter. Enten breaks for alle - eller for ingen," siger informationschef Kaj Høivang, TV 2, til MediaWatch. Bjørn Karlsholt anerkender, at problematikken er væsentlig for et af Danmarks førende reklamebærende medier. Han er på det rene med, at det er ét af de emner, som politikerne er nødt til at tage stilling til under forårets medieforhandlinger. "Skal digitalt tv blive en succes, skal kanalpakken være så stor og så bred som mulig, så spørgsmålet om breaks skal løses Jeg kan godt forestille mig, at politikerne, med branche input, udvikler et særlig digitalt tv regelsæt, som kombinerer dansk og engelsk lov, således at TV 2 kan afbryde visse programgenrer, hvor der ikke er en handling, som f.eks. sport og underholdning," siger DRRB direktøren. Branchen har flere gange gennem årene debatteret, at TV 2 kunne betjene sig af såkaldt bløde eller naturlige breaks, uden at det ville skæmme programfladen. Det ville til gengæld skabe indtægter for tv-stationen, og øget varelager hos TV 2 kunne medvirke til at holde priserne i ave.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også