DR: Flere kanaler og hurtig udbygning af DTT

MediaWatch

Danmark Radio tilbyder at være klar med mindst tre nye indholdstunge tv-kanaler til distribution i det jordbaserede digitale sendenet allerede fra 2007. Det var én af overskifterne i DRs medieudspil, der mandag blev præsenteret af generaldirektør Kenneth Plummer under et pressemøde om Danmarks Radios samlede udspil til en mediepolitisk aftale. Den skal gælde i perioden 2007-2010. De tre nye tv-kanaler er en historiekanal, en børne-/ungdomskanal og en 24-timers nyhedskanal. Med Kenneth Plummer ved roret fastholder Danmarks Radio sin strategi om at følge en såkaldt bred public service model, hvor man er til stede på alle platforme i alle genrer. På tv-området er der store ambitioner, som betyder at DR forventer, at man bliver tildelt mere sendeplads i det jordbaserede digitale sendenet, DTT. Foreløbig er DR tildelt to pladser. DR ønsker på kort sigt sin eget multiplex på radioområdet og en hurtig udbygning af DTT-nettet i samarbejde med de kommercielle. Ambitionerne betyder også, at DR beder om en licensstigning på 1,5 procent årligt udover den almindelige prisudvikling. "Vi skal have mere plads i sendenettet og must-carry status på flest mulig platforme," siger Kenneth Plummer. "Vi kan tidligst i 2007 være klar med de nye tv-kanaler," siger Kenneth Plummer, der tidligere har nedtonet forventninger om, at DR ville kaste sig ud i en non-stop nyhedskanal, men ideen er alligevel med på den tilbudsliste, som DR i første omgang præsenterer til politikerne. "Vi tænker ikke på en dansk CNN, men vi skal være mere til stede med nyheder," siger Kenneth Plummer. DRs nyhedsdirektør Lisbeth Knudsen uddyber: "Man kan godt forestille sig, at vi får behov for at udvikle kortere TVA versioner, både til en 24 timers nyhedskanal og til mobilen og internettet. Vi vil også gerne kunne give børn mellem 10-13 år en særlig nyhedsdækning, der er vinklet til dem," siger Lisbeth Knudsen, der er inspireret af traditionen for børnenyheder på BBC. Når det gælder planer om en historiekanal, skal den ses som led i et større sæt ambitioner om at bevare danskernes fortid. "Danskerne efterspørger historisk viden, og derfor indgår en historiekanal som et tilbud, der hænger sammen med en større plan om at få digitaliseret hele DRs arkiv," siger Kenneth Plummer.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også