DR ønsker stor digital tv alliance

MediaWatch

Danmarks Radio håber, at DR, TV 2, Viasat, SBS og andre vil stå sammen i et fælles konsortium, der driver udviklingen af digital tv. Digital tv har en realistisk mulighed for at blive en stærk spiller på mediemarkedet, specielt hvis det lykkedes at danne et konsortium, hvor alle aktører er med. "Det håber jeg bliver tilfældet," siger DRs underdirektør Paul Samsø, til MediaWatch, men det er op til de politiske forhandlinger, hvorledes konsortiet skrues sammen. Paul Samsø er også blandt initiativtagerne til en ny interesse- og informationsforening, der skal fremme lanceringen af digitalt tv. Han peger på, at der tegner sig to scenarier, der er relevante i Danmark; den engelske eller den finske model. Det ene scenario er sendesamvirker, hvor ikke-kommercielle og gratis tv-kanaler arbejder sammen i et antal mux'er, mens de kommercielle betalingskanaler samarbejder om andre mux'er. Det andet scenario er med et mere vidtgående samarbejde, hvor alle aktører går sammen i et konsortium. Paul Samsø tror, DTTs lancering har størst chance for succes, hvis platformen drives af alle aktører i enighed. På bekostning af hård konkurrence mellem flere distributører på jordnettet. "Kan der skabes en stor alliance vil det være ideelt," siger han og peger på, at der i forvejen er rigelig med konkurrence i markedet mellem de forskellige tv-platforme dvs. satellit, kabel, bredbånd. "Et fælles konsortium vil sikre mange forskellige tv-kanaler fra flere forskellige medieorganisationer. Det vil DR gerne indgå i." TV 2 er ikke afvisende. "Vi kan godt se os selv i et brancheforum, hvis formål det er at støtte enhver form for digitalisering," siger informationschef Kaj Højvang, til MediaWatch. Lanceringen af DTT i Danmark har været temmelig længe undervejs, men fra første april 2006 er det alvor. DR1, DR2 og TV2 går i luften i det første mux. De analoge tv-signaler slukkes i 2009. Første forhindring er dog, at politikerne i kommende medieforhandlinger skal tage en helt stribe afgørende beslutninger ved. udpegning af, hvem der skal drive platformen - dets sammensætning og arbejdsbetingelser.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også