BBC: Broadcaster får ny rolle som indholdsvært

MediaWatch

BBC har for længst set, at forandringens vinde blæser stærkere og stærkere år for år. Det fører digitale erkendelser med sig. Forandringshastigheden har været enorm, og øges forsat, lød BBC's status på konferencen New Media Days. Tilpasning til nye betingelser er den eneste farbare vej selv for verdens største public service broadcaster. For BBC's teknologistrateg, Oliver Gardiner, har det ført til en afgørende erkendelse: "Vi erkender nu, at brugerne endegyldigt har fået overleveret magten. Medievirksomhed skal foregå på deres betingelser. Det kan selv BBC ikke kæmpe mod," siger han. BBC har indset, at organisationen så småt indtager en ny rolle, der kræver en anden tilgang til public service. "Vi er ikke længere blot informationsformidlere, men også hvad man kan kalde indholdsværter. Vi stiller indhold til rådighed," siger Oliver Gardiner, der samtidig leverer en drastisk konklusion: "Tv er død, som vi kender det. Det lineære tv er under opløsning." Teknologistrategen indrømmer, at når BBC skal projektere mediebrugernes adfærd, så kigger man udelukkende på nutidens teenagers, der færdes hjemmevandt i den digitale medieverden. Danmarks Radios generaldirektør Kenneth Plummer er ikke fremmed for BBC's tankegang. "I dag udbyder DR tv- og radioprogrammer, der ikke bliver set og hørt på de traditionelle platforme, men via nettet. Det er blevet omsonst at tale om tv kontra internet og pc. Danskerne vil være ligeglade med, hvordan de ser nyhederne – bare de kan få dem, hvor og hvornår det passer dem," sagde han under en senere debat på New Media Days. Ifølge Oliver Gardiner stod BBC overfor tre valgmuligheder: Kæmpe mod udviklingen, ignorere den eller reagere. "Førstnævnte strategi var den, som musikbranchen valgte, og de resultater taler vist for sig selv. Vi valgt den tredje."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også