Nævn træt af uklarheder om reklameafbrydelser

MediaWatch

Radio- og TV-Nævnet har i to år behandlet adskillige klager om kritisable programafbrydelser med reklamer. Nu kan TV 2 og TV Danmark hente hjælp i nye retningslinier. Sekretariatet har netop offentliggjort den nye beskrivelse af, hvad der defineres som reklameafbrydelser på danske tv-kanaler. "Der er ikke tale om en opstramning af reglerne, men en beskrivelse af den praksis, Nævnet har lagt i de seneste sager om programafbrydelser," siger jurist Christina Sigvardt, Mediesekretariatet, til MediaWatch. Nævnet har haft flere sager på bordet, hvor TV Danmark og TV 2 bevist eller ubevist har udfordret den eksisterende lovgivning, der i sin tekst ikke kan tage højde for alle kreative forhold i afvikling af tv-programflader. Indenfor de seneste to år har TV 2 haft 6 sager og TV Danmark 11 sager. I nogle af sagerne har tv-stationerne fået medhold. "TV 2 og TV Danmark må ikke tro, at de nye retningslinier er statiske. De udvikles og udbygges i takt med udviklingen på et dynamisk mediemarked," siger Christina Sigvardt. Nævnet behandler som udgangspunkt sager om tvivlsomme programafbrydelser, hvis der indløber en konkret klage til Mediesekretariatet. De nye retningslinier beskæftiger sig bl.a. med fillers og egenreklamer. "Ifølge Nævnets praksis anses en egenreklame for en tv-station hverken for en reklame eller et rigtigt tv-program. Derfor må der ikke indsættes reklameafbrydelser mellem egenreklamer eller fillers," oplyser Christina Sigvardt. TV 2 ønsker ikke at kommentere de nye retningslinier på nuværende tidspunkt. Læs også: www.mediesekretariatet.dk

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også