Reklamer fylder mere af sendefladen
De sidste ti år er antallet af reklameminutter på tv-kanalerne eksploderet, mens tv-seningen har været stabil. Bogen "Nye kurver i medielandskabet" beskriver medieudviklingen over de seneste ti år, og forfatteren Ole E. Andersen troede ifølge Børsen næsten ikke på sine egne tal, da han gjorde regnskabet for tv-reklamer op. I 1994 var der kun reklamer på TV 2 og TV3, som sendte sammenlagt 99 minutter reklame om dagen. I 2004 var ti tv-kanaler med reklameblokke, der til sammen fyldte 1.418 minutter dagligt. Ser man isoleret på TV 2 og TV3 er de to stationer nu oppe på 413 minutters reklame. Især på TV3 er stigningen de sidste ti år iøjnefaldende - fra 7,9 pct. reklame i 1994 til 18,5 pct. i 2004. Eksplosionen i reklametid har dog ikke formået at rokke ved danskernes tv-vaner, der ligger stabilt på omkring to en halv time om dagen inden for de seneste ti år.