Reklamer fylder mere af sendefladen

MediaWatch

De sidste ti år er antallet af reklameminutter på tv-kanalerne eksploderet, mens tv-seningen har været stabil. Bogen "Nye kurver i medielandskabet" beskriver medieudviklingen over de seneste ti år, og forfatteren Ole E. Andersen troede ifølge Børsen næsten ikke på sine egne tal, da han gjorde regnskabet for tv-reklamer op. I 1994 var der kun reklamer på TV 2 og TV3, som sendte sammenlagt 99 minutter reklame om dagen. I 2004 var ti tv-kanaler med reklameblokke, der til sammen fyldte 1.418 minutter dagligt. Ser man isoleret på TV 2 og TV3 er de to stationer nu oppe på 413 minutters reklame. Især på TV3 er stigningen de sidste ti år iøjnefaldende - fra 7,9 pct. reklame i 1994 til 18,5 pct. i 2004. Eksplosionen i reklametid har dog ikke formået at rokke ved danskernes tv-vaner, der ligger stabilt på omkring to en halv time om dagen inden for de seneste ti år.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også