Regional mediegruppe føler sig presset

MediaWatch

Sjællandske Medier føler sig presset fra alle sider af de statsejede mediers fremfærd og af regeringens mediepolitik. Der er bekymring og frustration hos mediegruppen Sjællandske Medier, der blandt andet driver avisen Sjællandske, Radio SLR og den sjællandske TV Danmark-station. Om nogle år er privat lokal-tv formentlig afskaffet, for det er usikkert, om lokal-tv får en rolle på fremtidens digitale tv-platform. "Vi ønsker med al magt at bevare muligheden for at sende lokal-tv, både af konkurrencemæssige årsager, men også fordi tv er en altafgørende del af mediekonvergensen i vort multimediehus. Mediekonvergens og flermedialitet er ikke meget værd, hvis man ikke har tv-mediet med," siger chefredaktør Søren Baumann, til Mediawatch. Helt generelt er Sjællandske Medier meget utilfreds med, at to statsejede medier, DR og TV 2, breder sig ud på det regionale mediemarked. Chefredaktøren undrer sig over, at det sker med fuld billigelse fra de borgerlige partier. DR Regionalen overvejer at splitte sig op i lokalradiostationer og at lave regionalt tv. TV 2-regionerne sælger regional reklame, vil ind i regional radio og vil have deres egen tv-kanal. "Hvornår begynder de også at trykke dagblade?" spørger en frustreret chefredaktør. TV 2s regionale station erkender et højt ambitionsniveau. "Intensionerne i TV 2-regionernes mediepolitiske udspil er, at vi ønsker at være til stede på så mange regionale platforme som muligt, først og fremmest tv, radio og internet. Den intense regionale konkurrence på flere platforme opfatter vi som et sundhedstegn for medieudbuddet og for brugene," siger direktør Vagn Petersen, TV 2 Øst, til MediaWatch. Han tilføjer, at betingelserne på det danske mediemarked nu engang er indrettet således, at et stærkt offentligt medieudbud ligger i konkurrence med private. Søren Baumann kan ikke få øje på en fri og fair konkurrencesituation, da Sjællandske Medier som et privat foretagende skal tjene egne penge, hvorimod DRs regionalradio og TV 2-regionalstationen subsidieres af skatteyderne.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også