Q&A: TV 2-køb fortoner sig i horisonten

MediaWatch

Efter et stort forarbejde tvivler JP/Politikens direktør i dag på, at TV 2-købet bliver til noget. MediaWatch stiller dét spørgsmål og andre til Lars Munch. MediaWatch: Kommer JP/Politiken nogensinde til at byde på TV 2? Adm. direktør Lars Munch: "Konsortiet JP/Politiken og Egmont lagde knap tre års arbejde og forberedelser i et TV 2 køb, men det skulle ikke være. Jeg ved ikke, om det nogensinde kommer – helt ærligt, meget tyder på, at det ikke kommer til at ske...foreløbig." MediaWatch: Hvordan agerer JP/Politiken for at modvirke den truende udvikling på dagbladsmarkedet? Lars Munch: "Vi er ikke truet. Dagbladsbranchen er meget sund. Vi har tilpasset os nye konjunkturer og tilpasset omkostningerne. Oplagene siver, men det er ikke et stort problem. Vi er i kontakt med lige så mange som hidtil, på papir og online. Ser man på JP/Politiken, kan jeg konstatere, at vi klarer os glimrende. Vores økonomi er sund. Vi tiltrækker fortsat en meget stor andel af annonceomsætningen, og fra 2004 bidrog internettet for første gang med et lille plus på bundlinien, og det bliver større i år." MW: Hvilke ekspansionsinitiativer skal sikre JP/Politikens position og indtjening? LM: "Målet er lønsom vækst, men ikke på bekostning af kvalitet. Det er svært at præstere stor vækst på de områder, hvor vi i forvejen er stærke. Vore tre dagblade klarer sig godt, og vi ligger godt til med distriktsaviser. Vore aviser er blandt de mest besøgte hjemmesider på internettet. Vi er med på en trafikavis i Østjylland og ser vækst på forlagsområdet. Når det er sagt, så følger vi mediebranchens vækst, for vi skal være til stede på alle platforme." MW: Der var en meget konkret mulighed for ekspansion indenfor massemedier ved radioauktionen i 2003, men I mødte ikke op? LM: "Radio er undtagelsen. Det danske radiomarked opfører sig specielt, og der har vi ingen ambitioner. Der er ikke økonomi i landsdækkende radiovirksomhed, men vi er aktive med regionale radiostationer under vore regionale aviser." MW: Hvordan fortolker du dagbladenes rolle og muligheder online, set over længere tid? "På nettet skal dagbladene fastholde den gamle rolle, som er indsamling, bearbejdning og formidling af stof. Internettet har sin egen karakter, hvor stoffet er splittet anderledes op. Derfor producerer vi egne aviser på nettet, redigeret af selvstændige redaktioner. Om nogle år er hastighederne deroppe, hvor radio og tv bliver rigtig interessant. Når det er tilfældet, vil man også se vores koncern være aktiv med tv online". MW: Om få måneder indledes forhandlinger af et nyt medieforlig, hvor der bl.a. skal etableres muligheder for at byde på digital-tv og –radio. Hvad er koncernens forhåbninger? LM: "Det upassende, hvis jeg lufter mine politiske holdninger." MW: Der kommer muligheder med udbud af landsdækkende digital tv og radio. Har det interesse for et stærkt konsortium som Egmont og jer? LM: "Ja, det vil interessere JP/Politiken. Hvis vi om ti år ikke er mere engageret i tv, så får jeg et rap over nallerne!" MW: Købet af Skandinavisk Film Kompagni undrede branchen, for Skandinavisk er ikke centret for ny innovation på tv-markedet. Kom det køb ikke 6-7 år for sent? LM: "SFK er en udmærket forretning med overskud på det eksisterende tv-marked. Målet er imidlertid at være engageret i produktion af levende billeder, med henblik på at kunne producere tv med et publicistisk udgangspunkt på internettet og andre platforme".

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også